vrijdag 27 april 2018

Waterschap Limburg doodde 15 bevers (3)



Waterschap Limburg doodde 15 bevers

Het Waterschap Limburg doodde in de eerste vier maanden van dit jaar 15 bevers. In een persbericht zette Waterschap Limburg (WL) de noodzaak daarvan uiteen. (zie blog van 24 april)  Op de vele vragen die er bij mij nog overbleven kreeg ik uitgebreid antwoord. Te uitgebreid om dat in één blog te proppen, dus ik doe dat in delen.

In blog 1 ging het over de wijze van vangen en doden. In blog 2 over de situatie in Obbicht die aanleiding gaf om  bevers te vangen.
Nu wil ik iets vertellen over mijn ervaringen met de bevers in Obbicht.
Daarna volgen:
4. Wat doen we met gevangen/gedode bevers?
5. Toekomst


In de beginjaren (2007-2011) dat ik bevers ging spotten moest ik altijd met de auto ergens naar toe. Vanaf 2012 kon ik dat ook met de fiets doen; de bevers kwamen steeds dichter naar Sittard, want ze trokken meer en meer de kleinere beken op. Zo belandden ze bij Susteren en bij Millen. Eind 2013 kwam er een melding van beversporen bij kasteel Obbicht. De kasteeleigenaar probeerde zijn bomen te beschermen met antivraatpasta en prikkeldraad. Die bever heeft er ruim een jaar gezeten, toen was hij blijkbaar ineens vertrokken of dood gegaan.
Eind 2015 verschenen er weer beversporen, nu iets zuidelijker in het Bronbos. Ik heb er toen mijn cameraval opgehangen en kreeg er een bever op te zien. Het aantal sporen nam toen, er kwamen dammen, bomen werden omgeknaagd, tussen beek en bronnen stond een flinke burcht die in de loop van de tijd alleen maar groter werd.
Ik heb wel eens geprobeerd de bevers live te spotten, maar dat is me niet gelukt, te veel begroeiing en inhammen. Wel een paar mooie opnamen van de cameraval.

Eens toen ik die wilde ophalen zag ik twee mannen met lieslaarzen midden in het brongebied. Ik had geen idee wat ze daar deden, maar wilde me niet laten zien. Misschien hadden ze boze bedoelingen met de bevers? Waren het stropers? Ik heb me ruim een half uur achter een dikke boom verscholen en probeerde uit te vogelen wat ze aan het doen waren. Ik kon het niet zien, de bomen belemmerden mijn zicht. Tot voor kort had ik geen idee.
Nu weet ik dat WL hier buizen in enkele dammen heeft aangelegd; de zogeheten beaverdeceivers of levelars om bevers te foppen. De bevers denken dan dat de dam intact is en merken niet dat er stiekem water door de buis stroomt. Het komt heel precies om dat goed aan te brengen; soms werkt het. Dat is ook hier geprobeerd en ik denk dat die mannen daar toen mee bezig waren.

Als een burcht almaar groter wordt gemaakt door de bevers betekent dit dat de familie groeit. Dat blijkt ook duidelijk op deze locatie. Het waterschap heeft hier 8 bevers gevangen. Ik kreeg van hen een overzicht van de geschatte leeftijd/grootte van de gevangen bevers, namelijk het volgende lijstje:

* bever 1: jaarling
* bever 2: ouder dier
* bever 3: ouder dier
* bever 4: ouder dier
* bever 5: ouder dier
* bever 6: jaarling
* bever 7: jaarling
* bever 8: ouder dier

De laatste bever werd gevangen en gedood op 11 april. Laat dat nou juist de datum zijn waarop ik een filmpje kreeg toegestuurd van een bevriende beverliefhebber uit Obbicht. Daarop stond een bever, zwemmend in de Kingbeek, gefilmd op 11 april. Die was waarschijnlijk het vanggebied ontvlucht na het verdwijnen van de burcht en de dammen en had zijn toevlucht dichter bij het kasteel gezocht. Het was duidelijk geen volwassen bever. (foto: Kim Savelkoul)



Daarom trek ik hieruit de conclusie dat er een familie leefde van 9 bevers, waarvan er één de dans is ontsprongen. De familie bestond uit een vaderdier en moederdier, 3 jongen uit 2016 en 4 jongen uit 2017.
Dat hier in 2018 geen jongen zullen worden geboren is duidelijk; hoelang het overgebleven dier uit 2017 alleen blijft is de vraag.
Nog groter is de vraag hoe er in de toekomst wordt omgegaan met de vestiging van een nieuwe beverfamilie in dit gebied. Ingrijpen mag pas weer als er sprake is van schade die niet kan worden opgelost met andere maatregelen en dan begint voor WL de hele papierwinkel weer van voren af aan. 

Ik verwacht dat binnen een jaar een partner voor de achtergebleven bever over de kanaaldijk komt lopen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten