maandag 2 april 2018

Beverexcursie met alles erop en eraan




Vanmiddag hield ik een beversporen-wandeling bij Visvijver De Brandt bij Stevensweert. We waren met z’n tienen, onder wie twee kinderen. Altijd leuk als kinderen zich interesseren voor de natuur. Het was er ontzettend modderig en het lag er zoals gewoonlijk bezaaid met paardenkeutels en koeienvlaaien, maar dat is dan ook het enige minpuntje. 

Verder werkte alles mee. Rondom de plas ligt de oever vol met knaaghoutjes, met tandafdrukken van zowel volwassen als jonge bevers. Twee burchten zijn er in dit gebied. We hebben muisstil staan wachten bij de burchten om misschien een geluid van de bevers op te vangen. Bij de tweede burcht was het raak, een zacht geklaag. Op de burchten lag verse modder. In januari hebben beide burchten onder water gestaan; nu zitten de bevers weer lekker droog binnen. We vonden eetplekken en wissels.

Er wordt hier enorm veel geknaagd en helaas dienen niet alle bomen tot voedsel voor de bevers. Sommigen blijven tussen andere bomen hangen. Ook wil de bever wel eens iets om knagen zonder het op te eten en begint dan al weer aan de volgende boom. Dat heeft mijn moeder me anders geleerd; eerst je bordje leegeten. Helaas maakten we een paar reeën aan het schrikken, die eerst wegrenden en er later voor kozen de plas over te zwemmen.

Ik vond het fijn dat ik de deelnemers een paar goede geurmerken van de bevers kon laten ruiken. Vooral het geurmerk aan de Maaskant was kakelvers! Natuurlijk vertelde ik ondertussen over alle sporen die we tegenkwamen en over de levenswijze van de bever. Na afloop was er een gratis folder en wie dat wilde mocht een vrijwillige bijdrage geven voor het deelnemen aan deze excursie. Eén van de deelnemers bezit schedels van bever, beverrat en muskusrat en had deze meegenomen. Zo konden we goed de verschillen zien. Het bleef droog totdat we weer bij ons startpunt terugwaren.

Het was een aangename middag en als het weer deze maand een beetje meezit zal ik hoogstwaarschijnlijk nog eens zo’n beverwandeling organiseren. Hebt/heb u/je belangstelling om daar een keer bij te zijn en veel te leren over bevers? Laat het me dan weten via willydekoning@home.nl.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten