zaterdag 29 december 2012

Beverboeken in België 'In de kijker'

Vandaag kreeg ik een leuke mail van een beverliefhebber uit België die ik, met toestemming, hier publiceer.

Beste Willy,
sinds enige tijd verkopen we in de winkel van Natuurpunt te Mechelen de beverboeken van KNNV. Het boek 'Bevers' en 'Avonden aan de waterkant'.
90.000 gezinnen uit Vlaanderen zijn lid van Natuurpunt. U heeft waarschijnlijk onze website (winkel natuurpunt) reeds bezocht. De boeken van de bevers staan beiden ook onder de rubriek 'In de kijker'.
Ik ben geïnteresseerd in bevers en daarom heb ik beide boekjes gelezen. 

'Bevers' is natuurlijk technisch een prima werk, maar ik heb werkelijk genoten van uw 'Avonden aan de waterkant'.  De bever wordt hier ook prima in beschreven maar wat ik nog veel beter vond, is het feit dat je hier werkelijk het karakter, de echte aard van het beestje leert kennen. 
Door dit boekje te lezen, heb ik enorm veel kunnen bijleren. Proficiat !! U heeft prima de 'bever' neergezet in dit werk. 
Ik heb al aan heel wat klanten deze aanrader kunnen aanbieden. Wat heb jij een eindeloos geduld ! Maar inderdaad, als je bevers wilt spotten, staat 'geduld' op de eerste plaats.
Luc.

Deze medewerker van Natuurpunt woont vlakbij het natuurreservaat Het Viersels Gebroekt. Een moerasgebied met twee beken en zeer veel riet. Vier jaar geleden meende een lid van het bestuur een bever te hebben waargenomen. Een maand later werd deze nog eens gespot. De twee volgende jaren heeft hij eenzaam gewacht op een andere bever. Dat is ondertussen gelukt en momenteel heeft het koppeltje twee jongen en een mooie burcht. Drie maanden geleden hebben ze een dam gemaakt op de Kleine Beek met overstroming van enkele hectaren grasland tot gevolg. 

In het reservaat zijn nog enkele percelen eigendom van enkele landbouwers en die berichtten over de schade aan hun percelen op televisie en in kranten. Dat hebben we ook in Nederland kunnnen lezen en horen. Hopelijk blijft er toch draagvlak voor de bevers, ook in België. Met de juiste maatregelen moet dat lukken.

Op YouTube is een prachtig filmpje van deze bevers geplaatst door een jonge Belgische onderzoeker:      

http://www.youtube.com/watch?v=ZZsQQQ2PPHQ   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten