dinsdag 18 december 2012

Bever neemt de sluis

Je houdt het niet voor mogelijk, maar het is toch echt gebeurd. Een bever nam de sluis. 

In mijn boek 'Avonden aan de waterkant' schrijf ik over beversporen bij de sluis van Born. Zowel bovenstrooms als benedenstrooms vond ik knaagsporen. Ik ging ervan uit dat dit knaagwerk van verschillende bevers was en dat er zowel aan de noord- als aan de zuidkant een of meerdere bevers woonden. Als ze de weg zouden oversteken zou er allang een verkeersslachtoffer zijn gevallen, zo beweer ik in mijn boek. Want, een bever die de sluis neemt, dat leek mij onmogelijk. Maar de bever verrast ons wel vaker.

Onlangs kreeg ik van een bevriende beverliefhebber enkele foto's toegestuurd van een bever in de sluis bij Linne, gemaakt in mei van dit jaar. De bever ging gewoon mee met het scheepvaartverkeer de sluis in en zwom er als eerste weer uit. Ik dacht altijd dat de beroepsvaart voorrang had.....?

De foto's zijn gemaakt door de Groene Brigade van de politie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten