woensdag 25 april 2012

Hoe oud is deze bever?

HOE OUD IS DEZE BEVER?

Soms sta je uren aan de waterkant en zie je niets. Gisteravond had ik een klein uurtje de tijd en meteen was het raak. Bij de Molensteense Plas in Stevensweert zat een bever bij de oever te knagen. Volgens mij een subadult. 

Een kwartier later zag ik hem weer. Omdat het toen al veel donkerder was is op de foto de vacht anders van kleur en lijkt het een ander dier. Volgens mij was het dezelfde bever. 

Maar er is iets dat niet klopt en daar breek ik me nu het hoofd over. 

Vorig jaar is hier het moederdier gestorven. Ze was zogend of stond op punt van bevallen. Dat betekende dat er dat jaar geen jongen werden grootgebracht in de Molensteense Plas. 

Dus kan er nu ook geen 1-jarige subadult zijn. Ra, ra, hoe kan dat? Enige mogelijkheid is dat het een niet al te grote bever van 2 jaar oud is, maar volwassen was ie zeker niet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten