vrijdag 13 april 2012

BEVER STEEKT OVER

Bever steekt over

Driemaal is scheepsrecht luidt het spreekwoord, maar bij mij is dat blijkbaar vijfmaal. Bij de vijfde poging van dit voorjaar om weer eens bevers te zien was het raak. En natuurlijk weer op de oude vertrouwde plek, de Molensteense Plas bij Stevensweert. Ik had het kunnen weten, was ik er maar meteen naar toe gegaan. 
 
Daarvoor had ik al eens een avond op de Maasoever bij Urmond gezeten, bij de Oude Maas, bij de Huyskensplas bij Stevensweert en langs de Vlootbeek tussen Montfort en Maria Hoop. Allemaal zonder resultaat.

Dat werd gisteravond, ondanks de regen en de kou, ruimschoots goedgemaakt. Om kwart voor 8 verscheen er een bever die ruim een half uur bezig was met goed bijkomen van de slaap. Hij zwom rustig heen en weer, knaagde eens een beetje, krabde zich, at weer wat, zwom nog een stukje en toen dat allemaal lang genoeg geduurd had was het tijd om de plas te verlaten. 
 
Het begon al te schemeren en hij wachtte daar blijkbaar op om zich veilig genoeg te voelen. Ook zwom hij niet rechtstreeks naar z'n oversteekplek (wissel), maar langs de oever onder de takken door. Hij zwom in mijn richting. Omdat er nog geen blad aan de bomen zit kon ik het allemaal goed zien. En hij zag mij ook natuurlijk. Hij zwom een keer heen en weer, bewoog al snuivend z'n kop op en neer om mijn geur in te schatten, maar besloot toen toch om zich niets van me aan te trekken en de oversteek te wagen. 

Ik stond ver genoeg van hem af, maar met de telelens op de filmcamera had ik hem toch mooi in beeld. Daarna zwom hij richting jachthaven om met een boogje naar een andere oever te gaan, waar veel lekker mals groen staat. Daar bleef hij om te eten. 
 
Ondertussen was het bijna donker, maar ik wilde toch nog even bij de plas kijken of er nog een bever zou verschijnen. Vorig jaar heb ik hier een dode bever gevonden, het vrouwtjesdier. Dat kon ik zien omdat de tepels waren gezwollen. Ze had (of kreeg) jongen. Heel spijtig was dat. 
Misschien is er ondertussen een nieuw vrouwtje voor meneer. En of de jongen van het jaar ervoor (2010) er nog zijn is ook de vraag. Jongen van 2011 zijn er in ieder geval niet.

Bij dezelfde oever waar ik de eerste bever zag, zat nu een tweede lekker te knagen. Mooi zo, die andere is in ieder geval niet alleen! Toen kwam er nog een aangezwommen. Ze speelden wat en toen zwom er een weg die ik uit het zicht verloor. Ik filmde het, maar wist eigenlijk wel dat het al te donker was. Later zag ik er weer twee bij elkaar, maar of er nu sprake is van drie of vier bevers in deze plas, dat weet ik niet zeker. De bever die overstak was een volwassen exemplaar, maar de grootte van de andere bevers kan ik niet inschatten. Het was te ver weg, te donker en je moet ze bij elkaar zien om dat vast te kunnen stellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten