zaterdag 14 april 2012

Nogmaals: bever in kleine beek


 Bever in kleine beek



Op 23 maart schreef ik in het bericht 'Bevers wijken uit naar kleine beken' dat ik waarschijnlijk wel wist waar de bever die in de Vlootbeek huist z'n verblijf had. Mooi niet dus. 

Vorige week heb ik een hele avond bij de bewuste plek staan spotten, maar geen bever die er z'n kop boven water stak. 


Vandaag ben ik er naar toe gefietst om nog eens poolshoogte te nemen. Eerst keek ik nog verder stroomopwaarts of daar een burcht of hol was. Maar hoe verder ik liep, des te minder sporen trof ik aan. Terug dus maar weer. 

Onderweg zag ik allerlei fraaie dingen, een grote zilverreiger, een dagpauwoog, een paartje roodborsttapuiten en veel pinksterbloemen. De omgeving van deze meanderende beek groeit uit tot een mooi natuurgebied.

Stroomafwaarts wandelend kwam ik weer voorbij de plek waar ik een hol onder de grond vermoedde. Het was nog maar drie dagen geleden dat ik hier 's avonds stond te posten, maar sinds die tijd was de bever hier wel weer actief. 

Allemaal verse knaaghoutjes zag ik er en flinke sporen in een pas gevelde boom. 

Maar ik liep verder. 
De boom die op 23 maart nog maar half aangevreten naast de beek stond, lag er nu in. Weer een lekkere verse hap voor de bever. Voedsel genoeg hier. 

Uiteindelijk kwam ik op de plek waarvan ik nu weet: DIT MOET HET ZIJN! In de oever zaten goed zichtbaar allerlei oude, ingestorte holen. 

Hier moet ik de volgende keer zijn.








1 opmerking:

  1. Leuk verhaal. Nu maar hopen dat de bever de volgende keer voor je lens verschijnt. Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen