woensdag 29 februari 2012

Bever bij de sluis

-->

BEVER BIJ DE SLUIS

Ter hoogte van Obbicht/Greatheide ligt een afgeknaagde boom in het Julianakanaal. 

Dat kan ik rustig hardop zeggen, daarmee verklap ik geen geheime beverlocatie. Want wie een beetje oog heeft voor de natuur moet zoiets al lang zijn opgevallen. De boom is nu helemaal kaal gevreten.



In juli 2011 zag ik, wandelend vanaf de sluis bij Born, voor het eerst knaagsporen in deze boom. 
In september lag hij om, in december was duidelijk te zien dat er geregeld een tak werd afgeknabbeld en nu heeft de bever hem helemaal opgegeten.


Er zit dus een bever in het kanaal. Opmerkelijk! Hij kan hier geen hol graven, alle oevers zijn van dik beton of steen. Des te opmerkelijker vind ik het dat ook aan de andere kant van de sluis verse knaagsporen zijn te vinden.  


Aan de noordkant van de sluis is pas een boom omgeknaagd. Wie over de sluis fietst richting Grevenbicht en even de blik naar rechts laat dwalen, ziet het meteen. 

Een wissel vanaf het water, eerst over de keien, dan over het zand, bewijst dat de bever hier heel vaak heen en weer is gelopen. In het water drijven afgekloven houtjes. 
Telkens als er geschut wordt dwarrelen ze van links naar rechts. 

Dus aan beide kanten van de sluis komt een bever. Wat moet ik hier van denken? Het zou betekenen dat de bever de sluis neemt - zoals een boot zich laat schutten - en daar geloof ik helemaal niets van. 
Het alternatief is dat hij bij de sluis uit het water komt, de Sluisweg oversteekt en aan de andere kant weer te water gaat. Ook dat gaat er bij mij niet in. 
Hij zou dan allang zijn doodgereden, want er is daar veel verkeer.

Zitten er zowel aan de noord- als aan de zuidkant van de sluis bevers, of is er sprake van 1 bever?

Ik hoop het natuurlijk niet, maar als hier in de toekomst een bever wordt doodgereden, dan is dat een antwoord op m'n vraag. Dat antwoord luidt dan: Hier WAS een bever.

Voorlopig zijn de beversporen die ik hier aantref een raadsel, want waar woont die bever? Nergens is iets te ontdekken dat ook maar enigszins op een burcht of hol wijst. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten