dinsdag 21 februari 2012

Beveractiviteit tussen Vlodrop en Herkenbosch


Beveractiviteit tussen Vlodrop en Herkenbosch
Vanmiddag met m'n dochter wezen wandelen in het Nationaal Park De Meinweg. Wat een stralende dag, een cadeautje. Op de terugweg neem ik poolshoogte in het gebied langs de Roer tussen Herkenbosch en Vlodrop. Daar ben ik al meer dan een jaar niet geweest. 







Slechts 1 keer heb ik er een bever gezien in een plas. Er zijn wel altijd veel sporen te zien en zelfs een dam. Die dam was ingestort of vernield, de laatste keer dat ik er was. Nu lijkt het er ook niet op dat de dam keurig wordt onderhouden door de bever, maar hij is wel iets hoger dan de laatste keer dat ik hier was. 

Ook is duidelijk dat de dam nog wel enige functie heeft en het water tegenhoudt. In de buurt van de dam zijn enkele verse knaagsporen aan wilgenbomen.
Ik loop langs de plas waar ik ooit een bever zag. Er ligt nog ijs op, maar bij de oevers is dat gesmolten. Ik kan er dus ook geen wakken in ontdekken, gemaakt door een eventuele bever.     Langs de Bondersweg, de verbindingsweg tussen beide dorpen, loopt een beek. De beek komt van de oostkant, loopt onder de weg door en slingert zich er langs richting de Roer. Naast de beek is aan weerszijden een wirwar van bomen en struiken. In de zomer kun je daar niet doorheen kijken, maar nu heb ik een klein beetje zicht op de ondiepe beek. 
Daar vind ik diverse sporen, niet heel vers, maar wel zodanig veel dat ik denk dat hier nog wel een bever woont. In het gras liggen kloofhoutjes in hoopjes bij elkaar, favoriete plekjes van de bever om z'n takken te ontschorsen. 

Een enorme boom, met een doorsnee van zeker 60 cm,  is over de beek gevallen en daar zitten verse knaagsporen aan de takken. Ook lopen er her en der wissels vanuit de beek het weiland in. Het lijkt erop dat de bever hier helemaal over land naar de Roer loopt. De beek richting het riviertje is te ondiep om in te zwemmen. Langs de oevers van de Roer is altijd genoeg te eten en bovendien bevriest het snelstromende water daar niet.  

Eigenlijk jammer dat ik hier niet een paar weken eerder was, dan had ik sporen in de sneeuw kunnen zien en die vertellen nog veel meer.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten