donderdag 21 maart 2013

Nogmaals: Castoreum in de voedingsindustrie


Vanavond komt deel 2 van het onderzoek van de Keuringsdienst van Waarde (KRO) op televisie. Naar aanleiding van een uitspraak van topkok Jamie Oliver onderzocht het programma of het waar is dat in vanille-ijs castoreum wordt verwerkt. En inderdaad, dat schijnt waar te zijn. Van de manier waarop de bevers worden gevangen, word je niet vrolijk. En als je ziet hoe er rijen van honderden castoreumklieren op latjes hangen te drogen evenmin. 
Overigens is het niet waar, zoals in de aflevering van vorige week werd gezegd, dat het hier om de ballen van de bever gaat. Het zijn de castoreumklieren die zowel het vrouwtje als het mannetje bezitten. Het castoreum wordt gebruikt om geurvlaggen te plaatsen en zo de territoriumgrenzen aan te geven.
Daarnaast hebben de bevers nog andere klieren die een substantie maken waarmee ze de vacht verzorgen. De geslachtsorganen van het mannetje zitten binnen het lichaam. Bevers hebben een cloaca, een uitgang voor de diverse uitscheidingsproducten.

Deel 1 maakte dus heel wat los en het bracht een ongekend aantal lezers naar mijn blog. Ook boswachters, particulieren en natuurorganisaties lieten zich horen via social media. 
De Zoogdiervereniging reageerde nogal laconiek, vind ik. Daarom plaatste ik onderstaande reactie bij hun Facebookbericht hierover:

"Deel 1 smaakt naar meer, dus allemaal kijken naar deel 2", adviseert de Zoogdiervereniging. Dat klinkt nogal positief, alsof het om iets leuks gaat. Ik vind het helemaal niet leuk dat honderden, misschien wel duizenden bevers op de wereld op een afschuwelijke manier aan hun eind komen. Om hun vacht, hun castoreum of wat dan ook. Als deel 2 net zo weerzinwekkend is als deel 1, lijkt het me goed dat de (beverwerkgroep van de) Zoogdiervereniging een statement laat horen. En dan met een iets andere strekking dan: "Dit smaakt naar meer".


Gelukkig zijn er ook nog talloze bevers die lekker in de vrije natuur hun gang kunnen gaan. Een van die bevers zat zich onlangs te poetsen voor de lens van mijn infraroodcamera. Daar kan ik dan weer heel erg van genieten. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten