vrijdag 15 maart 2013

Inderdaad, castoreum in vanille-ijs!

 Hier word ik niet vrolijk van. Honderden bevers worden in Amerika en Canada gedood om hun pels en castoreum. De bevers worden gevangen met de (hier verboden) conibearklem waarin ze een nare dood sterven.
De Keuringsdienst van Waarde (KRO) onderzocht of het waar is dat castoreum wordt gebruikt in vanille-ijs. Ja, dus! Volgende week deel 2 van dit onderzoek.
Ik voel wel iets voor een boycot van vanille-ijs waar dit in wordt verwerkt. Maar het is nog niet duidelijk of we hier ook in Nederland mee te maken hebben.
Let op, als het in vanille-ijs zit wordt dat omschreven als: Natuurlijke geur- en smaakstoffen. Je bent gewaarschuwd!

5 opmerkingen:

  1. Gruwelijk verhaal! Eet al jaren geen vlees uit overtuiging en voel me verschrikkelijk genept. Ijs vindt ik heerlijk en als dit walgelijke verhaal waar is eis ik dan ook een emotionele schadevergoeding van de voedselindustrie!

    Vanaf nu eet ik alleen zelfgemaakt ijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geen vegetariër, maar vind dat dieren een goed leven moeten hebben. Als je ziet hoe de bevers met deze klemmen aan hun eind komen, draait je maag zich om. Dit is pure marteling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Te walgelijk voor woorden. Schokkend dat wij consumenten om de tuin worden geleid met de gedachte aan vanillepuntjes uit een vanillestokje als we ijs kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier wordt ik nou echt pissig van, en niet bepaald bevergeil, ze moeten al die lui
    is een keer goed aanpakken die dit bepalen, superstrenge controle!!!!!
    Paardevlees overal in, en dan dit weer, wat een gerotzooi met ons kostbare eten,
    en iedereen maar kopen, met de Pasen en de Kerst, maak er zelf uiteraard op zekere hoogte
    ook schuldig aan!
    Wordt hier doodziek van letterlijk en figuurlijk, en wisten jullie denkelijk ook al
    dat in onze geliefde roze koeken, en Fristies schildluis als roze kleurstof zit?
    En maar niet te spreken over onze dekbedden van kaalgeplukte ganzen, schande gewoon,
    misschien allemaal achterhaald, maar het gebeurd nog steeds
    Trouwens niet te verstaan heb ik het wel over het dierenleed, maar wij krijgen dit zelf wel
    terug op onze bordjes.
    Geen wonder dat de voedselketen zo uit evenwicht geraakt, en dat hebben wij aan onszelf te
    danken, maar we hebben niet overal controlle op helaas!
    Fabrikanten hoop dat jullie eens nadenken, verkoop gewoon een eerlijk product, het zal
    jullie in de toekomst ten goede komen!!! Vooral met jullie eigen geweten, als jullie die nog hebben.









    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, deze bever is duidelijk vervelend aan zijn eind gekomen, hij zat niet in de val 'zoals bedoeld was'. Ik dacht op de val een meganisme te herkennen dat ik eerder eens op TV had gezien voor rattenvangs. De klem slaat dan zo hard dicht dat het beest meteen zijn nek breekt en direct dood is. In mijn ogen is dat, wanneer je eenmaal besloten hebt een dier te 'moeten' doden, de meest diervriendelijke manier.

    Ik zou dus ook zeker pleiten voor betere vallen waarbij gevallen zoals uit de reportage van de keuringsdienst niet meer voor kunnen komen.

    Maar dan... tja dan is de conclusie toch dat deze bever in het grote Canada waarschijnlijk een veel beter leven heeft gehad dan 95% van de kippen die we in de supermarkt kopen.

    Kennelijk vormen de bevers in Canada een 'plaag' en is het daar, in tegenstelling tot Europa, dus verre van een bedreigde diersoort.

    Mijn mening: als de vallen meer 'diervriendelijk' kunnen worden ontworpen en de uit bevers verkregen smaakstoffen (wat uiteindelijk toch 'natuurlijke' smaakstoffen zijn) de smaak ten goede komen heb ik er niets op tegen om een lekker bakje eis te eten, zelfs met.. bevergeil.

    Laatste opmerking: uit goed fatsoen zouden bedrijven het wel op het product moeten vermelden. Ik zou het dan alsnog kopen, maar ik vrees veel mensen niet meer, en dat is dan waarschijnlijk ook weer de reden dat het er niet op staat.. een slechte reden.

    BeantwoordenVerwijderen