vrijdag 23 november 2012

Nu ook bever bij Susteren

Deze week trof ik op Waarneming.nl een melding aan van beversporen langs de Vloedgraaf, een kleine beek in de buurt van Susteren. Die plek hield ik al een paar jaar in de gaten, als mogelijke beverloctie. Natuurlijk moest ik er nu zo snel mogelijk op af. En ja hoor, diverse bomen langs de oever waren een beetje aangeknaagd. 

De sporen gaven me de indruk dat het om een nog redelijk jonge bever gaat, de tandafdruk in het hout was niet zo breed en de snippers (beverchips) waren nogal klein. 

Ik heb er natuurlijk foto's van gemaakt, maar kan die momenteel niet uploaden. (eerst een probleempje met dit blog oplossen) De foto's zijn wel te zien op mijn account van Waarneming.nl.

Ik verwacht dat de bever hier deze winter wel blijft zitten. Er is voedsel en schuilgelegenheid genoeg. Misschien trekt hij te zijner tijd verder. De Geleenbeek op en, midden in de nacht als iedereen slaapt, door de binnenstad van Sittard richting Schinnen. 

Of de Rode Beek op naar Schinveld. 
Daar is hij meer dan welkom om de oevers open te houden. Planten, bomen en struiken groeien daar weelderig en de bever kan met zijn vlijmscherpe tanden wel wat snoeiwerk voor zijn rekening nemen en menskracht uitsparen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten