zaterdag 1 september 2018

Wat doet de droogte met bevers?


 

Hier en daar is wel wat regen gevallen, maar het droogteprobleem is nog lang niet opgelost. Niet voor boeren, waterschappers, tuinders, binnenvaartschippers en niet voor bevers. Ik beperk me tot de laatste groep.







In Limburg zijn bevers in de afgelopen jaren uitgeweken van de Maas en de Maasplassen naar de kleinere rivieren en beken. Simpelweg, omdat daar de territoria allemaal bezet waren.






De meeste beken zijn heel ondiep en de bevers bouwen er dammen om de vereiste waterdiepte te krijgen. Vaak werden dammen verwijderd omdat waterschap en agrariërs meenden er last van te hebben. Met de ervaring van de huidige droogte in het achterhoofd hoop ik dat de beleidsmakers van het waterschap zich nog eens achter de oren zullen krabben wat dit betreft. (zie 2 foto’s van de Pepinusbeek met het hekje: met dam in het verleden en in de huidige situatie)




 


In de afgelopen periode zijn sommige beken helemaal droog gevallen, waardoor vissterfte optrad. Ook bijzondere soorten zoals de beekprik.

Ik denk dat dit probleem deels had kunnen worden voorkomen, als de dammen er nog hadden gelegen. Dan had het water op sommige trajecten van de beken langer vastgehouden kunnen worden. Ik wil nog eens in herinnering brengen wat wij (Gijs Kurstjens, Hettie Meertens en ik) daarover begin dit jaar schreven:



“Bevers zijn unieke ecologische ingenieurs. Met hun geknaag en hun dammenbouw zorgen ze voor gratis natuur- en waterbeheer. Bevers ontwikkelen natuurlijke klimaatbuffers, door aanleg van dammen zorgen ze in beken voor het langer vasthouden van water, zodat het niet allemaal tegelijk naar de Maas en haar zijbeken stroomt. Het beverhout in stromend water zorgt ook voor ideale leefplekken voor waterfilterende diertjes die gratis het water zuiveren. Uit Brits en Belgisch onderzoek blijkt dat bevers voor tonnen euro’s aan verbetering van de waterkwaliteit en verbetering van hoogwaterveiligheid bijdragen.”



Het hele document is te lezen via  deze link

 

Het waterschap heeft, toen de situatie nijpend werd, samen met agrariërs enkele beken met grondwater gevuld. Hopelijk is het op tijd geweest voor de vissen en hebben de bevers er van mee kunnen profiteren.






Dit gebeurde onder andere bij de Pepinusbeek en de Putbeek. Daar was ik gisteren en ik zag hier en daar een beetje water staan. Ook zag ik dat de bevers er nog aanwezig zijn, want er waren enkele dammetjes met recente activiteit. Eén van de dammetjes was een staaltje knap metselwerk, van alleen maar modder.


















Een andere beek is de kilometerslange Vlootbeek tussen Montfort en Posterholt. Die ligt er al weken helemaal kurkdroog bij. (zie beide foto’s met de peilschaal) Daar kan geen vis en geen bever meer leven. Vissen sterven; bevers nemen de wijk naar een betere plek. Tenminste, dat vermoed ik.












Op Waarneming.nl zag ik een melding van een beverdam, verder stroomopwaarts in de Vlootbeek, nog voorbij Posterholt. Ik had allang het vermoeden dat de bever daar een keer naar tot zou trekken, maar nog nooit sporen gevonden. Daar fietste ik gistermiddag ook naar toe. 


 




Er lag een mooie dam, gemaakt van maisstengels, riet en modder. Door de dam was ook de waterstand in een zijsloot hoger, waardoor de bever makkelijk bij zijn gewenste voedsel kan komen. 
Heel slim. 




Hier staat de mais nog op de akker. Op veel andere plekken is al geoogst, omdat de mais door de droogte toch niet meer groeit. 




De bever zwemt er honderden meters door de sloot om mais te halen. Zelfs door een duiker onder een weg door en achter een stuw.










Ik heb geen idee hoeveel bevers hier zitten en of het de bevers zijn die uit Het Sweeltje hier naar toe zijn gevlucht. Eerlijk gezegd denk ik dat deze bever(s) er al langer verblijft, want in het deel vóór de dam (dat nu bijna droog staat) zag ik een ingevallen hol, duidelijk al wat ouder. 


Misschien zitten de bevers uit Het Sweeltje ergens anders. Als ik alle beekoevers wil aflopen/fietsen om dat te controleren ben ik dagen bezig, dus dat blijft een vraag. Feit is dat de bevers uit de drooggevallen beken enorme pech hebben met deze droogte. 

Als de beken zich weer vullen zullen ze vast terugkeren, hoewel er ondertussen misschien wel wat gesneuveld zijn door de stress, de onveiligheid en de extra gevaren, zeker voor de kwetsbare jonge bevers.



Ook de bevers in de Gelderse Poort hebben te lijden door de droogte, vrees ik, nu de Waal lager staat dan ooit. Ik ken het gebied niet goed, maar ik vermoed dat ook daar veel bevers op zoek moesten naar een beter heenkomen.




Van mij mag het heel veel gaan regenen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten