dinsdag 28 augustus 2018

Bevers aan het eten

Net als andere jaren brachten mijn man en ik de vakantie door op onze boot, varend door Nederland. Dit keer verbleven we vooral in de provincies Brabant, Gelderland, Utrecht, Noord- en Zuidholland en via Brabant weer terug naar Limburg. 
Vanzelfsprekend kom je op het water beversporen tegen; dat is ook de reden dat ik met bevers in aanraking kwam en ze al ruim 10 jaar volg.


In het begin vanaf 2007 zag ik alleen de sporen, later ook de bevers. Ik ging ze filmen, fotograferen, lezingen geven, enzovoort. Na al die jaren vervelen de bevers me nog steeds niet. Sterker nog, ik was zelfs teleurgesteld dat we deze vakantie maar zo weinig bevers zagen. Dat had natuurlijk ook met onze route te maken. Ik zag ze alleen bij Kerkdriel (foto rechtopstaande bever) en in de Biesbosch. 

 

We hebben ook ons best gedaan om bij de Nieuwkoopse Plassen, waar we 3 dagen verbleven, naar otters te speuren. Helemaal niets gezien, zelfs geen spraints of visresten. Het enige dat ik zag was een opgezette otter in het bezoekerscentrum van NatuurMonumenten.


Toch moeten daar naar schatting 15 รก 20 otters leven. Ik zag er wel de fraaie purperreigers. 





Bevers spotten in de Biesbosch is een stuk lastiger dan in Limburg. Ze komen later naar buiten, gaan eerder naar bed, zijn schuwer en zitten vooral achter de rietkragen. 





 



Je snapt dat ik blij was om in Limburg weer volop van de bevers te genieten. 










Bij Panheel gingen we een avond met vrienden (die nog nooit een bever hadden gezien) in de kano bevers spotten. Het was meteen raak, voordat het donker werd, en ze konden op een fantastische manier kennismaken met mijn favoriete knaagdier.




 
De volgende dag genoot ik van een hele Beverfamilie aan het eten


(Klik op de link en geniet mee) In de plas waar ze wonen is het knalgroen van de blauwalg (groen van kleur in dit stadium), maar daar trokken ze zich niets van aan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten