vrijdag 10 juni 2016

Natuurlijke vijand van de bever meldt zich

https://twitter.com/spitzenh/status/741190605976535041

Een prachtige tweet (link hierboven) van boswachter Spitzen van het Utrechts Landschap zag ik vanmorgen. Een vos heeft een jonge bever gevangen. Dat deel ik graag met jullie:  

De schitterende foto plaats ik hierbij. Bron: boswachter Spitzen

Ik vind het een bijzondere ontwikkeling. Jammer, voor dit bevertje, maar goed dat een natuurlijke vijand zich meldt. Met zoveel jonge bevertjes wordt het makkelijker voor een vos om er eens één te pakken te krijgen.
Ook de huidige hoge waterstanden in het voorjaar reduceren het aantal jonge bevers. Dat is triest voor de betrokken beverfamilies, maar het is voor de beheersbaarheid van de soort niet verkeerd.
Dit is een natuurlijke gang van zaken waar we als mens vermoedelijk anders tegenaan kijken dan dieren. We weten überhaupt niet hoe wilde dieren dit ervaren.
Overigens lijkt het me (voor zover ik de grootte vanaf een foto kan beoordelen) geen jonge bever van dit jaar, maar een jong van vorig jaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten