maandag 27 april 2015

Territoriumgevechten


Trouwe lezers van dit blog horen het niet voor het eerst van mij: Limburg is nagenoeg 'verzadigd' met bevers. Rondom de Maas en de Maasplassen zijn alle beschikbare territoria ingenomen. Op de meeste plekken zitten hele families van vier tot zeven of acht bevers per vestiging. Op de minder mooie locaties zit soms een solitaire bever, te wachten op een partner die de plek geschikt genoeg vindt om er te blijven en een relatie aan te gaan. 


Zo is er vlakbij de jachthaven in Stevensweert al jarenlang een oever bezet door een bever. Ik zag hem een keer, een zwarte. 
Ik meende dat het er slechts 1 was, totdat ik op een opname van de infraroodcamera van deze mais stelende bever ineens 2 bevers zag. De plek is niet ideaal, veel te weinig voedsel in de directe omgeving en mais is er niet altijd. Die 2 hebben daar enkele oeverholen en twee slordige burchtjes. 




In de afgelopen winter bouwden deze bevers op minder dan 1 km noordwaarts een flinke beverburcht, op een veel betere plek. Dat leek me heel verstandig, want daar is tenminste voedsel voor een eventueel nageslacht.

Maar toen ik er een paar weken geleden voor het eerst op een avond met de kano was zag ik twee bruine adulte bevers. Dus niet die zwarte bever uit de jachthaven. Vreemd, die twee locaties liggen veel te dicht bij elkaar dacht ik. Bij de jachthaven zag ik inderdaad nog steeds sporen van bewoning bij het hol. Er was dus sprake van 2 vestigingen dicht bij elkaar. Als dat maar goed gaat, dacht ik nog.

En ja hoor. Enige tijd later hoorde ik van de boswachter dat er een bever lag dood te gaan onder een bosje in deze buurt. Ik had pas nog de twee bruine nieuwelingen in goede gezondheid gezien en mijn vermoeden, dat het hier misschien om de zwarte bever zou gaan, bleek juist. 
Hij had hele diepe, zwaar geïnfecteerde wonden op zijn lichaam. Het gevolg van een territoriumgevecht, de strijd om de beste plekken om voor nageslacht te kunnen zorgen. 

In een gevecht met een andere bever heeft hij het onderspit gedolven en dat was geen leuk einde voor de zwarte bever. De boswachter heeft hem naar een betere wereld geholpen. De enig juiste oplossing, want het dier lag waarschijnlijk al dagen te lijden. De zwarte bever had beter meteen op de beste plek kunnen gaan wonen, die was toen nog vrij, maar hij koos voor de minder goede locatie bij de jachthaven.

Daar zit nu waarschijnlijk nog 1 bever, de overgebleven partner. Bij het hol zie ik nog steeds activiteit. Ben benieuwd of deze bever hier blijft en ooit een nieuwe partner krijgt. 
Ik zou het niet doen, ik zou een betere plek zoeken. 

Daarvoor moeten bevers de kleinere beken op, waar ze vaak ook niet welkom zijn. Daar klagen boeren en waterschappers over hun dammenbouw en vraatzucht. 
Als ik bever was, dan zwom ik de grote rivieren op, verder noordwaarts of westwaarts. Tot in Utrecht, Gelderland, Overijssel, Friesland of wat dan ook..... Daar is nog plek.


1 opmerking:

  1. Hallo Willy,
    Ja je zei het al het wordt vol in Limburg.
    Spijtig voor deze bever. Fijn dat de boswachter hem uit zijn lijden heeft geholpen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen