woensdag 15 oktober 2014

Bever nog vrijgezel


 

Het was vandaag een mooie dag om beversporen te zoeken. Weliswaar zit nog bijna al het blad aan de bomen, maar het is wel de tijd dat bevers beginnen met het opknappen van hun burchten en weer meer aan bomen knagen. Bovendien moest ik vandaag toch in de buurt zijn van een paar plekken die ik wilde bezoeken. 


Allereerst haalde ik mijn cameraval op bij een burcht waar hij zes nachten hing. Zoals gewoonlijk waren mijn verwachtingen weer veel te hoog. Slechts 1 opname van een bever. Verder waren het muizen, ratten, konijnen en eenden die met hun beweging de camera hadden laten snorren. 
 



Maar die ene opname is wel een hele leuke. De bever is er bezig om modder en waterplanten op zijn burcht te brengen. Meestal dragen ze de rotzooi in hun voorpoten, maar deze had het in zijn bek. Ook vond ik in de buurt van de burcht nog wat verse knaagsporen. 


Aan de hoeveelheid sporen en de grootte van de burcht te zien, gaat het om een alleenstaande bever, die nu zijn tweede seizoen als vrijgezel ingaat. Ik had gehoopt een opname op de cameraval te zien waarop twee bevers staan, maar helaas, hij of zij heeft nog geen partner gevonden. Ik hou de locatie geheim.


   


De tweede plek waar ik rondsnuffelde was bij de Asseltse Plassen. Daar woont een hele familie met bruine en zwarte bevers. In het verleden heb ik daar prachtige filmopnames gemaakt, maar deze zomer zag ik ze weinig. Ik vermoedde dat ze waren verhuisd en wilde dat nu onderzoeken. 

En inderdaad, op een andere plek, niet zo ver van de oude burcht, vond ik een dam, knaagsporen en enkele burchten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten