donderdag 26 juni 2014

Bever in het Julianakanaal

Ik had twee uur aan de waterkant gestaan bij De Kink, de verbreding in de Kingbeek bij Illckhoven. Daar had een bever zich heel even laten zien, net met zijn kop boven water. Nog niet genoeg voor een vage foto. Daarna zag ik hem niet meer en ik pakte mijn fiets om naar huis te gaan. De wind was flink toegenomen en nog gedraaid ook, twee keer tegen.
Kom, dacht ik, laat ik eens het fietspaadje naast het kanaal richting sluis nemen. Je weet het maar nooit.......
En inderdaad, je weet het maar nooit. Daar kwam een bever aangezwommen. Zijn snuit ver omhoog en bijna met een holle rug vanwege de hoge golven waar hij recht tegenin zwom.  Op de achtergrond ging een schip richting sluis, de bever kwam daar net vandaan en zwom doelbewust langs de  oever om daarna over te steken.
Jaren geleden nam mijn cameraval bevers waar bij de sluis. Minstens drie. Omdat ze met hun knaagwerk gevaarlijke situaties veroorzaakten nam Rijkswaterstaat rigoureuze maatregelen. Daarna zag ik geen nieuwe sporen en dacht dat ze weg waren gevlucht. Deze winter ontdekte ik een paar nieuwe sporen. Ook in de woonbotenhaven iets verderop zaten knaagsporen. Ik had geen idee waar een eventuele bever zou verblijven.
Nog steeds vlak bij de sluis vermoed ik nu. Dat vraagt weer om nader onderzoek.
In ieder geval heb ik er nu een bever in levende lijve gezien en niet enkel sporen of beelden van de cameraval.
Zo werd het toch nog een succesvolle avond.
Voor de foto's, zie de link van Waarneming.nl
http://waarneming.nl/waarneming/view/85772346

Geen opmerkingen:

Een reactie posten