zaterdag 8 maart 2014

Nog een recensie van mijn boek


Ik heb bijna de hele dag binnen gezeten bij de genootschapsdag van het Natuur Historisch Genootschap Limburg (NHGL) in Roermond. Wel jammer natuurlijk met dit prachtige weer. Ik gaf er een korte lezing over diverse opmerkelijke zaken die ik in de loop der jaren heb waargenomen bij de bevers of hoorde van anderen over bevers. 

In korte tijd passeerden aan de hand van foto's op de PowerPoint allerlei bijzondere dingen de revue. Een jong bevertje dat werd opgevreten door een andere bever (ja, ja, echt gebeurd), een bever die zich liet schutten in de sluis, een bever in een riooloverstort, gekke voorwerpen op een burcht, sporen in ijs en sneeuw, enzovoort. 

Ik sloot mijn lezing af met twee stellingen naar aanleiding van mijn jarenlange observaties. 

Ten eerste: Ik denk dat bevers gebruikmaken van gereedschap. Ze steken met een stok een luchtgat vanuit burcht of burchtingang.

Ten tweede: Ik denk dat er linkshandige ( 15 %) en rechtshandige ( 85 %) bevers zijn. Sommigen schillen een tak van links naar rechts, maar veruit de meesten doen dat van rechts naar links. 

Van beide stellingen had ik uiteraard foto's ter illustratie. Maar mijn onderzoek gaat door. Gelukkig is het al weer langer licht, dus het observeren kan gauw weer beginnen.

Na mij kwamen nog diverse andere sprekers over onderwerpen als Houtduiventrek, Ongewervelden in de Roer, de achteruitgang van de Vuursalamander, de Ringslang, Akkervogels in Hamsterreservaten en herkomst Wilde Zwijnen. Een interessante dag met leuke ontmoetingen. Ik had er ook een stand om boeken en dvd's te verkopen.



In het maandblad van januari van het NHGL stond nog een recensie van mijn boek 'Avonden aan de Waterkant'. Hernieuwde aandacht, zullen we maar zeggen en heel positief.

 



De zon scheen nog volop toen ik eindelijk weer buiten stond. Natuurlijk moest ik in de buurt even naar beversporen op zoek. Bij de Vuilbemden tussen Asselt en Roermond trof ik volop knaagwerk aan en ondergelopen delen in het bos als gevolg van dammenbouw. Mooi!





1 opmerking:

  1. Hallo Willy, Fijn dat het een geslaagde lezing was. En dat was mijn excuus om buiten voor binnen te prefereren, de zon en aangename temperaturen lieten mij geen keuze. Maar mocht je elders weer eens een lezing houden dan kom ik zeker een keer luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen