donderdag 30 januari 2014

Beverkeutels, laat ze niet ontglippen!

Beverkeutels, je vindt ze bijna nooit. Bijna altijd poepen bevers in het water, slechts een enkele keer vind je hun uitwerpselen op de oever. 

Tweede ronde 
Net als hazen en konijnen eten bevers dagelijks iets van hun eigen uitwerpselen op om ze nog een keer te verteren. Bij de tweede darmpassage worden er kostbare voedingsstoffen uitgehaald, die alleen kunnen worden verteerd met behulp van bepaalde bacteriën. Die bacteriën bevinden zich aan het einde van het darmkanaal. Vanwege de hoge celluloseopname hebben bevers een uitgekiend verteringssysteem dat afhankelijk is van een goede balans in de bacteriewerking. Sommige planten verstoren het evenwicht. Een bever zal daarom niet zomaar alles eten; hij weet instinctief wat goed voor hem is en wat niet.
Uit: 'Avonden aan de waterkant', blz. 19

Vaak wordt beweerd dat bevers poepen bij het wakker worden, maar ik weet uit ondervinding dat ze dat ook doen voor het slapen gaan. In ieder geval poepen ze nooit in de burcht of het hol en de poepjes van de jongen worden door de moeder naar buiten getransporteerd.


In de afgelopen herfstvakantie lag ik 's morgens vroeg met de kano bij de beverburcht bij Koningssteen. De zon was opgekomen en de bevers waren al teruggekeerd naar de burcht om te gaan slapen. Voor de zekerheid bleef ik nog even wachten op een eventuele laatkomer. Die kwam niet. 
Wel kwam er een bever weer uit de burcht, stak zijn kop vlak voor de kano boven water en sloeg als reactie op mijn aanwezigheid met zijn staart op het water, dook onder en kwam iets verderop weer boven. 
Daar zag ik ineens een bolletje drijven, en nog een.....en nog een. Toen ik dichterbij kanode had ik in de gaten dat het beverkeutels waren en terwijl ik me dat realiseerde verdween er een keutel onder water. Ook een tweede beverkeutel zonk. 



Dus overkomt het jou ook ooit dat een bever vlak voor je neus gaat poepen; je hebt een halve minuut de tijd om de drolletjes te pakken, daarna zinken ze.

Zes beverkeutels dreven er in het water en drie heb ik er nog kunnen 'redden' voordat ze in de diepte verdwenen. Die zitten nu in een potje om te laten zien bij lezingen.


3 opmerkingen: