maandag 29 april 2013

Opvallend knaagwerk bij Julianakanaal


De bever(s) in het Julianakanaal, waar ik op 1 april over schreef, blijven me boeien. Hoe leven ze hier? Hebben ze genoeg voedsel en schuilgelegenheid? Hoeveel zijn het er? Allemaal vragen. Op sommige vragen weet ik het antwoord. 

Het zijn er minimaal 2, want die werden door mijn cameraval tegelijkertijd vastgelegd. Misschien is het wel een hele familie, maar het lijkt me geen ideaal gebied om jongen groot te brengen.

Ze wonen in de buurt van de sluis Born. Lange tijd dacht ik dat ze daar vertrokken waren, maar tot mijn vreugde heb ik er vrijdagavond voor het eerst eentje zien zwemmen, die net uit het hol kwam. 
Drie jaar geleden ontdekte ik voor het eerst hun knaagsporen bij deze locatie en nooit lukte het me om er eentje te spotten. Maar nu was het eindelijk raak. 
Ze komen pas heel laat in de avond naar buiten en dat verbaast me niets, ze zijn hier erg kwetsbaar.



Voor hun voedsel moeten ze een eind zwemmen en ze maken er geen geheim van waar ze dat halen. Bij de brug Illikhoven. Al tientallen kleine boompjes hebben ze daar opgepeuzeld. Op de foto is de laatste score te zien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten