maandag 1 april 2013

Bever steekt fietspad over



Bevers zelf heb ik al maanden niet gezien, maar wel hun sporen en de infrarood-opnamen van de cameravallen. 

Maar het is weer april en dan begint het seizoen om bevers te spotten. Met jaloezie kijk ik naar de foto's die enkele bevervrienden in de Biesbosch hebben gemaakt. Daar zijn sommige bevers beduidend minder schuw dan hier. Ze komen ook al in de middag naar buiten als er nog voldoende daglicht is om ze te fotograferen. 
Maar, met een beetje geluk, heb ik binnenkort weer de Limburgse bevers voor de lens.

Vandaag een rondje spoorzoeken gedaan. Eerst keek ik bij de Vloedgraaf bij Susteren. Daar zit nog steeds een bever, maar erg actief is deze niet. Slechts af en toe vind ik verse sporen.
 

Hoe de bevers in het Julianakanaal het maken weet ik niet en of ze nog bij de sluis wonen evenmin. Ik vond wel enkele nieuwe knaagsporen. 

Bij de sluis van Born was een dun boompje omver gehaald. 



 





 
 Bij de brug tussen Illikhoven en Holtum waren er zelfs sporen hoog op de kanaaldijk. 
Een bever is hier de 4 meter hoge dijk opgeklommen, is het fietspad overgestoken en heeft er in het struikgewas zitten knagen. 
Dat vind ik wel bijzonder.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten