vrijdag 15 juni 2012

Nog zo'n succesvolle avond


Ik kon het niet laten, want het is zo leuk om te doen: Bevers kijken! 

Dus bezocht ik gisteravond nog een keer in de kano de bevers in de Oude Maas bij Stevensweert. Ze hebben zich weer van hun fraaiste kant laten zien. 
  








Er stond deze avond wel een heel klein briesje, waardoor de kano soms verwaaide en ik tijdens het filmen de koers moest corrigeren. Maar de zon scheen en het was nog volop licht toen de eerste bever zich aandiende. Ik zag luchtbelletjes boven komen bij de burchtuitgang en een minuut later stak een zwarte bever z'n kop boven water, al halverwege de overkant. Daar klom hij ver weg van mij bij de wal omhoog, z'n zwarte vacht glanzend in het zonlicht. 

Ik peddelde er heel rustig naar toe, maar hij was te ver op land om hem nog te kunnen zien. 
Maar niet getreurd, daar was de volgende al, een bruine. Die kon ik mooi filmen toen hij zich op de oever begon te krabben en wat te eten. Daarna volgde ik hem toen hij weer verder zwom en een tweede zwarte bever ontmoette. Samen gingen deze twee, ik denk twee subadulten, op de oever zitten. 


De avond ervoor moest ik met tegenlicht filmen, nu zaten ze aan de goede kant en volop in de zon. Ik was er zo'n 25 meter vandaan en dreef er later steeds dichter naar toe, tot op een meter of twaalf. 
Het duurde echt een hele poos voordat ze me in de gaten hadden en ook daarna gingen ze telkens weer rustig hun gang op de kant. Heel mooi. 

 




Na verloop van tijd heb ik deze twee achter me gelaten en toen ik terug peddelde kwam ik (waarschijnlijk) de eerste zwarte bever weer tegen. Dat leek me ook een subadult. Bij de burcht zag ik dat er net een bruine, volwassen bever z'n kop boven water stak. Die zag mij ook en hield me een poosje nauwlettend in de gaten. 
Zou het de vrouwtjesbever zijn geweest, die net nog even in de burcht was geweest om de jongen te zogen? Ik weet het niet, maar hoop het. Ik heb geen jongen gehoord vanuit de burcht, maar ze piepen natuurlijk niet de hele tijd, want er moet ook worden geslapen.

De komende weken zal het wat lastiger worden om tijd te vinden voor bevers spotten, dus daarom ben ik blij met deze succesvolle beveravond.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten