donderdag 26 januari 2012

Bevers monitoren met de Belgen


 










Op dinsdag 24 januari ging ik met 'beverkennis' Ger Berendsen uit Stein een dagje mee om bevers te monitoren in België. Monitoren betekent, sporen zoeken en in kaart brengen waar bevers wonen. Dat leverde weer een paar nieuwe locaties voor me op om bevers te spotten. Of ik dat ook op die plekken ga doen is de vraag, want dichterbij huis zitten ze ook.

We waren met een groepje van 8 personen van wie de meesten Frans spraken. Gelukkig was er iemand bij om te vertalen, want ik kon het niet volgen. Gezamenlijk sopten we door de dikke laag modder, achtergebleven op de Maasoever.

Als we een weekje eerder waren geweest hadden we de bevers misschien op hun burchten zien zitten, gevlucht voor het hoge water. 

Bij een van de burchten bleek de bever bij de Gamma te zijn geweest voor een beetje extra hout. Er zat tenminste een keurig gezaagd latje tussen met een paar spijkers erin.










Het was een leerzame ochtend en het is altijd leuk om andere beverfanaten te ontmoeten.

's Middags ging ik met Ger Berendsen nog op zoek bij de Maasbempder Greend in België, tegenover Maasband, omdat hij me de burcht wilde wijzen. Ter plekke gekomen constateerde hij verbaasd dat de hele burcht onder water stond. Hoewel het Maaswater al weer is gezakt, stond deze plas nog boordevol water.



Maar waar waren de  bevers? Als ze niet in hun burcht konden zitten zouden ze in de buurt moeten zijn op een vluchtplaats. Op zoek dus. We liepen rondom de plas naar een hoger gelegen deel en daar vonden we een tweede burcht, hoog en droog.

Ja, bevers zijn niet voor een gat te vangen hoor!














Geen opmerkingen:

Een reactie posten