woensdag 11 januari 2023

Beveritem voor RTL-Nieuws

Gistermiddag werd ik door RTL-verslaggever Sander Paulus van RTL-Nieuws geïnterviewd over bevers. Dit naar aanleiding van de beslissing van de gemeente Venlo om overlastgevende bevers weg te vangen uit een woonwijk in Tegelen. Ze wilden het verhaal wat breder uiteenzetten dan alleen het gevalletje Tegelen. Ik had voor de opname een plek gekozen bij Linne, waar onlangs weer een beverdam was gesloopt door het waterschap.




Het interview was in no time gepiept, ik heb heel veel verteld, maar uiteindelijk kwamen er maar 2 quotes in het verslag terecht. Gelukkig wél de juiste quotes. Het weghalen van beverdammen kwam in de uitzending helemaal niet ter sprake.




Ik ben me er heel goed van bewust dat bevers overlast kunnen veroorzaken, maar zie ook steeds vaker gejammer van mensen over vraatschade die ze makkelijk hadden kunnen voorkomen. Goed opletten en op tijd de juiste maatregelen nemen. Onlangs zag ik graverij nabij een spoortalud en heb ProRail ingelicht. Na onderzoek bleek ingrijpen niet nodig, maar ik blijf wel opletten. Dat is ook mijn boodschap: probeer schade te voorkomen; er zijn middelen genoeg. Gelukkig kon ik in het RTL-item ook wijzen op de positieve bijdragen van de bever voor de natuur en tegen de verdroging.

Je kunt het item terugzien via deze link. Laatste bijdrage voor het weerbericht.

1 opmerking:

  1. Respect voor je inzet voor de bever Willy. Menigeen had het opgegeven met al die negativiteit. Maar jij bent een ras optimist en dat is het verschil.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen