woensdag 20 januari 2021

Boek GEWILDE DIEREN met hoofdstuk over de BEVER




Vandaag komt het boek GEWILDE DIEREN uit bij
KNNV Uitgeverij.



Spannend, want één van de 22 dieren die beschreven worden is de bever en dat mocht ik schrijven. Ik heb het boek nog niet in handen gehad, maar op de site van de uitgever is een voorproefje te zien met een paar bladzijden van één van die 22 en ja, daarbij kozen ze voor de bever.



Ik krijg dus al een inkijkje in de eerste vier bladzijden van mijn bijdrage en zie tot mijn schrik dat op het laatste moment een overijverige redacteur nog in mijn tekst heeft zitten knoeien zonder mijn medeweten.



Er werd, tussen haakjes geplaatst, een kleine toevoeging gedaan in onderstaande zinssnede:



(Blz 198) In de Biesbosch zou weliswaar geen sprake zijn van dammenbouw (geen stromend water, te weinig diepte) , maar de bever zou zorgen voor open plekken in het wilgenbos, waardoor iepen en essen kansen kregen.





Het is natuurlijk niet netjes om zomaar wijzigingen aan te brengen in andermans tekst. Dat zou op zich nog niet zo erg zijn als de toevoeging juist was, maar er is nu sprake van een misser.

Juist bij te weinig diepte gaan bevers dammen bouwen. Er had moeten staan: genoeg diepte. Jammer, hoor.

Ik hoop maar dat het beperkt blijft tot deze misser en er niet nog meer feitelijke onjuistheden zijn ontstaan door deze overijverige redacteur.




1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd Willy met de bijdrage aan dit magazine. Jammer dat er toch nog met je tekst is "geknoeid" en daardoor verkeerde informatie te lezen is.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen