woensdag 13 januari 2021

Bevers blijven verbazen

Bevers blijven me verbazen. Ineens zijn er beversporen opgedoken ten zuiden van Brunssum. Dat betekent dat een bever helemaal via het gekanaliseerde deel in de dorpskern van Schinveld en langs de oostkant van Brunssum is getrokken om daar te komen. De dichtstbijzijnde beverlocaties liggen ten noorden van Schinveld in de buurt van Mindergangelt en in de Schinveldse Bossen.

Op het kaartje zijn deze twee locaties met een rode stip weergegeven. De rode lijn is de loop van de Rode Beek. Bij de blauwe kegel zijn de nieuwe vraatsporen. Deze bever is ongetwijfeld langs de noordelijkste locatie getrokken, daar was hij niet welkom want daar zit al een koppel. Hij of zij heeft de Rode Beek stroomopwaarts gevolgd.

In tijden van droogte zal zoiets niet gebeuren. Bij de oostelijke locatie zit al jarenlang een vrijgezel, daar ook waarschijnlijk terechtgekomen in een periode met veel water. Ik zie het nog niet snel gebeuren dat de nieuwe bever bij Brunssum hier een partner krijgt, maar ja: ze blijven verbazen.

Ik had gisteren op Waarneming.nl een melding gezien, dus vandaag meteen er naar toe. Ik ga er van uit dat het hier een nieuwkomer betreft, maar het is niet uitgesloten dat de bever uit de Schinveldse Bossen deze kant is opgetrokken, op zoek naar een partner. Die kans lijkt me echter heel klein, want dan had hij (of zij) helemaal door stedelijk gebied moeten trekken, zonder watergangen. Als er in de Schinveldse Bossen nog verse sporen komen, dan weet ik zeker dat er in Brunssum een nieuweling woont.

Deze bever woont onderaan de mijnsteenberg. De beek is er ondiep. Ik heb iets gezien, wat een dammetje zou kunnen zijn, maar wel een vreemd dammetje gemaakt van planten. Geen burcht gevonden, maar er zijn genoeg oevers waarin een hol kan worden gegraven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten