woensdag 24 juni 2020

Bevers kunnen flink bijten



Het is nooit verstandig om een gestresst dier zonder bescherming te benaderen, zeker een bever niet. Je zou kunnen denken dat de bever als vredelievend dier niet gevaarlijk is, maar als hij zich bedreigd voelt kan hij flink bijten. Zijn voortanden zijn scherp als beitels.

Een tijdje geleden kreeg ik een berichtje van iemand die bij een reddingspoging onder de knie was gebeten door een bever, een wond opliep waarbij vijf hechtingen nodig waren en die na 3 weken nog niet was genezen. Ik schrok van het bericht en dacht als eerste aan een zieke bever, mogelijk besmet met tularemie (hazenpest). Dat bleek niet het geval gelukkig.

Het ging niet om een zieke bever, maar om een bever die ’s avonds om acht uur op een drukke weg liep in de buurt van Helmond. Ik vermoed dat de bever wilde verkassen tussen het kanaal en een achterliggende beek. De persoon in kwestie was bang dat het dier zou worden aangereden en heeft de auto dwars geparkeerd om de andere verkeersdeelnemers te waarschuwen. Na de poging de bever van de rijbaan te krijgen ging hij toch plotseling in de aanval, beet en verdween daarna weer in het kanaal.

Ik begrijp dat niemand graag ziet dat een dier voor zijn ogen wordt doodgereden, maar zonder bescherming er zelf op afgaan kun je beter niet doen. Bel zo nodig 114 (Red een Dier).

Het kan nog veel erger aflopen als je door een bever wordt gebeten. Zeven jaar geleden kostte dat het leven van een man in Wit Rusland. Met vrienden op weg naar een visstek zag hij een bever lopen en achtervolgde hem met zijn mobiele telefoon om hem te filmen. De film staat op YouTube. Je kunt zien en horen hoe de bange en gestresste bever ineens in de aanval gaat en de man in zijn bovenbeen bijt. De man is door een slagaderlijke bloeding overleden, zijn hengelvrienden waren niet in staat de bloeding te stelpen.


Denk dus drie keer na voordat je tot actie overgaat. Mocht je plotseling oog in oog komen te staan met een bever, hou je dan gedeisd of schuif langzaam achteruit.

In het water vlak bij een burcht of hol moet je niet zwemmen, zeker niet als er jongen zijn. Op deze manier is ook een hond wel eens gebeten. Een bericht van 3 jaar geleden over een vrouw die bij Culemborg door een bever werd gebeten tijdens het zwemmen werd niet door iedereen geloofd, maar ik had geen enkele reden om aan haar verhaal te twijfelen. Het was in de tijd dat er jonge bevers waren. 
Bevers kunnen bijten als ze zich bedreigd voelen, maar ook als schrikreactie.


Zoals bekend kunnen bevers ook elkaar tot de dood toe verwonden bij territoriumgevechten. Ik vond eens een stervende bever die onder de geïnfecteerde bijtwonden zat. Ik belde de boswachter die hem uit zijn lijden verloste. Ook dit jaar heb ik al enkele bevers met bijtwonden gezien (zie foto).  




Dat zal denk ik alleen maar vaker gaan voorkomen, nu de bevers steeds dichter op elkaar zitten met hun territoria. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten