donderdag 1 november 2018

Struinen langs de Gulp



Dat valt niet mee, struinen langs de Gulp. Het kleine riviertje meandert er flink op los en is door de vele omheiningen, hekken, heggen, prikkeldraad, metershoge braamstruiken, schrikdraad en verboden particulier terrein niet erg toegankelijk. 

Ik ben dan ook uren bezig geweest om enkele kilometers te inspecteren op beversporen. Gelukkig niet tevergeefs, dat vermoedden jullie natuurlijk al. Bovendien, het Gulpdal is een prachtig gebied.

Tussen Slenaken en Waterop wandelde ik zondag met mijn man en wierp ik hier en daar al een vergeefse blik op de oevers van de Gulp. 



Vandaag tussen Gulpen en Billinghuizen had ik meer succes. Bij een bruggetje bij de Pesakerweg ontdekte ik een eerste spoor aan een in het water hangende struik. Verder stroomafwaarts richting Pesaken zag ik meer sporen en tussen de begroeiing door meende ik een dammetje te ontwaren. Ik kon er alleen niet bijkomen, dat was balen. Het begon te regenen, maar ik wilde het toch zeker weten. 





Gelukkig had ik rubberlaarzen aan en kon ik op een doorwaadbare plek naar de andere kant lopen en zo toch op zoek naar het dammetje. Inderdaad, er is een dammetje, maar niet meer goed onderhouden. Ook de diverse sporen her en der waren niet kakelvers. 



De Gulp is momenteel erg ondiep. Een bever moet hier meer lopen dan zwemmen, zeker als hij zijn dammetje(s) niet onderhoudt.







In de buurt van kasteel Neubourg ben ik weer diverse keren te water gegaan om de oevers links en rechts te inspecteren. Vanaf het bruggetje in het Nieuwborgerweidevoetpad (wat een mond vol) stroomopwaarts naar de viskwekerij vond ik diverse sporen. 







Er lag een redelijk verse tak op de oever, maar die kan van elders zijn aangespoeld. Geen idee of de bever hier nog in de buurt zit en of het nog een solitaire bever is die dan eens hier, dan eens daar verblijft. Hoge oevers voor een mooi hol zijn er genoeg. Geurmerken heb ik niet waargenomen.





Zeker is wel dat de bever de Gulp heeft gekoloniseerd. 

Dat had ik bijna twee jaar geleden al eens onderzocht, toen niets gevonden. 



Maar onlangs zag ik op Waarneming.nl meldingen van bevervraat langs de Gulp. Toen was mijn belangstelling weer helemaal gewekt.





2 opmerkingen:

  1. Net ten zuiden van de NL-B-grens een prachtige dam met opstuwing van de Gulp! (21 dec 2018)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Martin, ik lees nu pas je opmerking, maar was er ondertussen zelf ook geweest. De dam (bij Nurop) waar jij het over had was toen deels weggespoeld, maar zal ondertussen wel weer zijn opgebouwd.

    https://waarnemingen.be/waarneming/view/166405446

    Groet, Willy

    BeantwoordenVerwijderen