zondag 31 augustus 2014

Hoera, een bever in Friesland


Er zijn nu, voor zover we weten, nog maar twee Nederlandse provincies waar de bever niet voorkomt; Noord-Holland en Zeeland. De derde provincie waar hij niet voorkwam, Friesland, is sinds vandaag van dat lijstje geschrapt. 

Via Twitter vernam ik dat otterspeurder Harry Bosma met zijn cameraval een bever heeft waargenomen. 
Op de site van Omroep Friesland lees ik dat de locatie ergens tussen Langweer en Sint Nicolaasga is. Dat ligt behoorlijk centraal in Friesland en ver van de dichtsbijzijnde bekende bevervestiging. Het blijft de vraag via welke weg de bever hier terecht is gekomen. Zelf denk ik dat hij uit de regio noord Drente/Groningen afkomstig is.
Na een voor Friesland beverloos tijdperk van 350 jaar is de komst van deze bever een heuglijk feit te noemen.

Vanaf deze plek wil ik Harry van harte gelukwensen met deze mooie waarneming.
Via de link hieronder is de opname van de bever te zien. 
De link daaronder vertelt dat natuurorganisatie It Fryske Gea er eigenlijk al op zat te wachten. Daar weer onder het bericht van Omroep Friesland.

https://www.youtube.com/watch?v=pWIjHR7x8WU

http://www.zuidfriesland.nl/nieuws/9144/opmars-otters-in-friesland-bevers-in-aantocht/

http://www.omropfryslan.nl/nijs/bever-wer-werom-yn-fryslan

Nu Friesland zijn eigen bever heeft vind ik het eigenlijk wel tijd worden dat Limburg zijn eigen OTTER krijgt. Die is er al beweren sommigen. Van verschillende mensen kreeg ik al signalen dat ze een otter hebben waargenomen. Ook al zijn daarvan geen foto's als bewijs, het kan natuurlijk best waar zijn.
Mijn cameraval heeft, voorzien van een lokstof in de buurt, al eens een aantal weken zijn best gedaan om een otter vast te leggen. 
Vergeefs. 
Maar het gaat gebeuren.....! 

2 opmerkingen:

  1. Ja potdorie was me dat maar gelukt een foto te maken van mijn waarneming.
    Maar wat niet is kan nog komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon blijven opletten en zeker op die plek. Misschien komt hij nog eens (terug).

    BeantwoordenVerwijderen