maandag 28 april 2014

In de aanbieding: prachtige vestigingsplaats voor bever


Limburg raakt behoorlijk vol met bevers. Soms zitten ze op de vreemdste plaatsen, locaties waarvan ik denk: hier kunnen ze nooit jongen grootbrengen. Toch zijn er ook schitterende vestigingsplaatsen over waar nog geen bevers zitten. 
 

Misschien omdat de weg er naar toe niet makkelijk is af te leggen voor een bever. In het gebied De Doort tussen Echt en Dieteren is nog een dergelijke toplocatie voor de bevers in de aanbieding. 
Dit weekend was ik er, op zoek naar boomkikkers. (Tja, een mens wil voor de afwisseling wel eens iets anders dan een bever voor de lens)

Nadat ik, ondanks het bewolkte weer, toch nog vier boomkikkers had gevonden ging ik aan de westkant van de Doorderweg op zoek naar beversporen. Rondom de voormalige kleiputten is een weelderige vegetatie, voor bevers een schitterende habitat en plek genoeg. Het verbaasde me dat er tot nu toe nog geen melding was gemaakt van beversporen hier. 


Dus ging ik zelf op onderzoek uit. Maar inderdaad, hier is geen bever geweest, er is geen enkel spoor te bekennen. 
Toch hoop en verwacht ik dat binnen één a twee jaar zich hier een bever laat zien. Hij moet alleen de juiste toegangsweg nog even zien te vinden. 

 
Dat kan vanuit het Maasplassengebied, de Oude Maas en de Geleenbeek naar de Middelsgraaf. 
Er zijn al bevers via de Geleenbeek onder het Julianakanaal en de A2 doorgegaan, richting Susteren en Sittard. 



Vanuit de Geleenbeek moet de Middelsgraaf te bereiken zijn, maar dat is lastig door de steile, betonnen oevers daar ter plekke vrees ik. 



Maar ooit zal er een bever zijn die het probeert.......rustig afwachten.




4 opmerkingen:

  1. Ha Willy wat leuk dat je al boomkikkers hebt waargenomen. Ik was vandaag op zoek naar ze in De Doort, maar ben weggeregend.
    Mooie foto's trouwens van de kikker en de omgeving en het zou helemaal mooi zijn als daar een bever de weg naar toe zou vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren weer naar de Doort. En nu wel de boomikker waargenomen. Moet ik nog een blog van maken. Tevens zag ik bij de kleiputten, bijna met zekerheid te zeggen, een otter. Te laat voor een foto. Zou dat mogelijke zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niets is uitgesloten. Het zou fantastisch zijn! Kun je omschrijven wat je precies hebt gezien? Ik denk dat ik er ook eens vaker naar toe moet. Wat zou ik dat graag willen waarnemen en natuurlijk fotograferen.
      Ben benieuwd naar je boomkikkers.

      Verwijderen