zondag 17 februari 2013

Veel beversporen gevonden


In de afgelopen week heb ik op diverse plaatsen veel beversporen gevonden. Op plekken die ik al kende als beverlocatie, maar waar ik langere of kortere tijd niet was geweest. 


Bijvoorbeeld langs de Geul bij Meerssenerbroek. Daar was ik drie jaar geleden voor het laatst. Het was toen net bekend dat er beversporen langs de Geul waren gesignaleerd, maar een exacte locatie was nog niet gevonden. 
Ik ontdekte toen een klein, slordig burchtje van een (waarschijnlijk) alleenstaande bever. Nu is er op diezelfde plek een grote hoeveelheid sporen te zien en tegenover het oude burchtje is nu op de andere oever een grote takkenburcht. Ik zag er diep uitgesleten wissels, glijbanen, ik rook het bevergeil en struikelde bijna over de omgeknaagde boompjes. Daar leeft nu een hele familie. Dat was te zien aan de kloofhoutjes. De verschillen in tandafdrukken geven aan dat hier ook jonge bevers zijn.

Wekenlang kwam ik geregeld bij de Putbeek tussen  Montfort en Maria Hoop. Vergeefs hing de cameraval bij het enige boompje naast de dam; maar geen bever die onderhoud aan de dam pleegde. Nadat ik de cameraval had weggehaald knaagde hij wel het boompje om. Nu is de dam helemaal vervallen en het waterpeil gezakt. Vlak naast de weg is zijn takkenburcht te zien en nu maakt hij ook aan de andere kant van de weg een takkenburchtje. Ik hoop deze bever(s) in het voorjaar een keer te spotten.







Bij de Vuilbemden tussen Roermond en Asselt leeft een beverfamilie in een kleine beek. Met hun dammenbouw vernatten ze de ernaast gelegen landbouwgronden. Daarom werden de dammen wel eens verwijderd. Ik weet niet of dat legaal was. De gronden zullen worden aangekocht door natuurbeheerders. Misschien is dat ondertussen al geregeld. Hopelijk wel, want er ligt weer een nieuwe dam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten