donderdag 14 februari 2013

Kanaalbever zoekt het verderop


In november 2012 legde ik met de cameraval vast dat er minimaal 2 bevers wonen bij de sluis van Born in het Julianakanaal. (Al twee jaar eerder had ik er voor het eerst sporen gevonden.) 

Toen de bevers vlak naast de sluis grote bomen omknaagden voelde ik me genoodzaakt Rijkswaterstaat te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Ongeveer acht dikke bomen zijn toen verwijderd. 

In de periode daaropvolgend zag ik geen nieuwe activiteit. Ik vreesde dat de bevers erg waren geschrokken van het zaaggeweld en het weghalen van de bomen (had ze maar laten liggen), en dat ze waren vertrokken. Slechts 1 keer (zie blog 25-01) zag ik een vers spoor. Bijna alle dunne boompjes in de directe omgeving van de sluis zijn inmiddels opgegeten door de bevers. Er staan alleen nog dikke bomen en daar wordt niet meer aan geknaagd. Waarom niet, vraag ik me af.

Gisteren fietste ik anderhalve kilometer noordwaarts van de sluis over het kanaal en zag er verse sporen. (bosjes rechtsonder op de foto) Kennelijk gaat de bever nu 's nachts helemaal hier naar toe voor verse boompjes. Of hij nog bij de sluis woont weet ik niet.

In november maakte de cameraval foto's van een bever met bladeren en schors in zijn bek. Dat nam hij mee het water in. Ik kan maar 1 reden bedenken waarom hij dat deed. Omdat zijn burcht bekleed moest worden met een schone ondergrond. Dus de burcht/hol moet daar wel dicht bij zijn, dacht ik. 


Ik vond er ook een holingang, verscholen onder de prikkelbosjes. Daar plaatste ik wekenlang een cameraval, maar nooit is de bever er gefotografeerd.

De bever heeft nog steeds veel geheimen voor mij.

2 opmerkingen:

  1. Goede dag,
    Wat leuk dat ik je hier vind.
    Ik heb laatst jouwn boek avonden aan de waterkant gekocht. Zelf volg ik de bever in een uiterwaard waar ik toezicht hou. Ik heb hier ook een blog over geschreven en hou onder andere zijn activiteiten bij op dit blog.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Mark,

    Leuk, dat je mijn blog hebt gevonden en mijn boek hebt gekocht. Veel plezier bij het lezen. En als je nog niet genoeg hebt van de bevers; op YouTube vind je allerlei beverfilms als je zoekt op Willy de Koning of Bever in Limburg; bever eet schors; bever krabt zich; enz.

    Jij hebt ook een mooi en interessant blog. Zal het vaker bezoeken.

    Groetjes, Willy

    BeantwoordenVerwijderen