donderdag 17 januari 2013

Mooie tijd voor beversporen



Als er ijs ligt of een laag sneeuw biedt dat weer heel andere kansen om beversporen te vinden. Tijd dus om er op uit te gaan. Dat doe ik al een paar dagen, maar de score valt me tegen. Bij de Molensteense Plas wilde ik een cameraval ophangen bij een wak. Ik weet waar de bever altijd uit het water klimt en naar de Maas loopt. In strenge winters houdt hij daar een wak open. Maar de plas lag nog niet dicht, toen ik er gisteren was. Bovendien waren er geen sporen in de sneeuw, de bever had deze wissel dus niet gebruikt. En tenslotte stond de boom waaraan ik de cameraval wilde vastbinden nog met de onderkant in het water; ik kon er niet bij. Jammer, geen geschikte plek op dit moment. Bij een andere wissel was wel goed te zien dat de bever deze gebruikt. Duidelijke sporen waren er niet, want die waren al weer dicht gesneeuwd. Maar het uitgesleten pad in de sneeuw was onmiskenbaar door de bever gemaakt. Een geschikte boom voor de cameraval was er niet.

Vandaag was ik bij de Vloedgraaf bij Susteren. Daar had ik een cameraval opgehangen. Toen ik kwam aanlopen zag ik het al; platgetreden sneeuw op de plek waar de bever had zitten knagen en verse spaanders erbij. Hij had hier gezeten en ik verheugde me erop de opnamen te bekijken. Helaas, ook dat viel tegen. Er stond niets op. De positie van de camera was goed, de batterijen waren niet leeg, maar toch geen nachtopnamen. Wel van overdag, daaraan kon ik zien dat alles nog werkte en dat de stand van de camera goed was. Het is me een raadsel waarom de camera de bever niet heeft opgenomen. Blijven proberen! Eens krijg ik hem voor de lens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten