woensdag 15 augustus 2012

Jonge bevers bij Visserweert





In 2009 was ik avond aan avond te vinden in Visserweert, een minuscuul klein dorpje aan de Maasoever. Daar vermaakten twee bevers niet alleen mij, maar ook de inwoners van dit dorpje, met hun capriolen. 
De bevers van Visserweert speelden een belangrijke rol in mijn eerste beverfilm. 


Toen was het twee jaar stil, slechts af en toe werd er een bever gesignaleerd. Maar dit jaar zijn ze terug en ze hebben voor nageslacht gezorgd. 


Gisteravond en vanmorgen vroeg ging ik kijken. De bewoners van het dorpje dachten dat er maar een jong was, maar ik kon ze gisteravond verheugen met de mededeling dat het er twee zijn. 

En vanmorgen meende ik er zelfs drie te zien, hoewel ik daar niet zeker van ben. Dat weet je pas als je ze alle drie tegelijk ziet. Wel kon ik duidelijk onderscheiden welke van de twee adulte bevers de moeder en welke de vader is. Moeder is te herkennen aan de tepels die momenteel gezwollen zijn. Ze zoogt de jongen dus nog, hoewel die ook al lopen te fourageren en allerlei lekkere plantjes en blaadjes eten. Ze durven ook al best een eindje weg vanaf het hol. Vader is te herkennen omdat hij een stukje uit zijn staart mist. Gevochten?


Vader en moeder bever waren vanmorgen elders geweest. Na elkaar kwamen ze van ver tegen de stroom in huiswaarts gezwommen. Moeder dook meteen het hol in, de kleintjes waren toen al een half uur binnen. 

De mannetjesbever hield me een tijdlang in de gaten vanaf de oever aan de overkant. Normaal gesproken trekken de bevers zich niets aan van de bewoners van Visserweert die 's avonds vanaf een muurtje naar ze zitten te kijken. Maar blijkbaar was hij dat 's morgens vroeg niet gewend. Hoewel de afstand om ze waar te nemen hier behoorlijk is, had hij me wel degelijk in de gaten. 

Pas na lange tijd dook ook hij het hol in. En dat vind ik bijzonder! Want, zolang het moederdier zoogt wordt het vaderdier niet in het hol of de burcht geduld. Dat wordt tenminste altijd beweerd. 
Maar hier zag ik toch echt het tegendeel.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten