woensdag 22 augustus 2012

Bevers op boomstam en onder de kano

Je maakt wat mee als je bevers kijkt. Zowel onder als boven water trof ik ze aan deze week.

We hadden nog een paar dagen de gelegenheid om met de boot weg te gaan en verbleven een nacht bij Heel en een nacht bij Thorn. Bij beide plaatsen zijn beverburchten in de buurt. 

De eerste avond gebeurde er helemaal niets. Geen bever gezien en de hele plas afgespeurd. Waarschijnlijk kwamen ze pas in het donker naar buiten. Er was tijdens de warme zomerdagen veel recreatiedruk op de plas. Dat maakte hen denk ik voorzichtig.
 
Maar de volgende ochtend vroeg werd dat helemaal goedgemaakt met een jonge bever die op een laaghangende boomstam klom om er aan te knabbelen. Prachtig. Hij had me niet eens in de gaten, zo werd hij in beslag genomen door zijn acrobatische toeren. 

 


De bevers bij Thorn kwamen ook pas laat tevoorschijn, maar wel met vier stuks. Ik telde drie jongen van dit jaar. Het was helaas te donker om te filmen.

De volgende ochtend zag ik de ene na de andere bever en raakte gewoon de tel kwijt. Zeker vijf bevers waren er. En dan zag ik slechts twee van de drie jongen, dus daar komt er nog eentje bij, wat de stand op minimaal zes brengt.

Een grote familie; ze hebben dan ook een hele grote burcht.






Een fantastisch moment maakte ik mee toen een donker gekleurde, volwassen bever heel bewust onder mijn kano door zwom. Niet met een grote boog om me heen, nee, er onderdoor. Door het heldere water heen kon ik het filmen.


2 opmerkingen: