dinsdag 3 juli 2012

Weer veel bevers, geen jongen


 Nog steeds heb ik geen jonge bevers gezien. 

Gisteravond ging ik in de kano bevers kijken in de Oude Maas. Dat wordt steeds meer een favoriete plek voor mij, want daar heb ik een goed overzicht.

Meestal komen ze rond kwart over acht uit hun burcht, maar gisteravond was het een half uur later voordat de eerste beverkop boven water verscheen.


Op deze locatie wordt dat altijd aangekondigd door wat belletjes en beroering in het water vlak voor de burcht. 
Hij zwom meteen weg, met de rug naar me toe, hij had me niet opgemerkt. 

Zachtjes peddelde ik er achteraan, tot hij een heel eind verderop ging knabbelen. Het was een subadult. Na verloop van tijd kanode ik terug om te kijken of er nog meer bevers waren.

Ik zag toen een tweede bever op de oever en nog een derde die net uit de burcht kwam. Volgens mij waren het alle drie subadulten. Ze hielden me nauwlettend in het oog terwijl ze aan het eten waren; zaak dus om niet te dichtbij te komen. 
 

Daar heeft niemand wat aan, ik niet en de bever niet. Een van hen ging leuk op z'n achterste zitten, reikte omhoog naar een wilgentak en knaagde hem af. 


Het begon al aardig donker te worden toen ik een vierde bever uit de burcht zag komen. Volgens mij een volwassen bever en ik vermoed het vrouwtje. 



Binnen hoorde ik nog wat geluidjes, dus ik denk dat er jongen zijn. Moeder waakte ervoor dat ze niet uit de burcht zouden komen, zolang ik (gevaar) daar nog in de buurt was. 
 
Drie keer kwam ze controleren of ik er nog was en dook daarna weer de burcht in. De laatste keer kwam ze zelfs niet boven water, maar ik zag de luchtbelletjes door het water gaan. 


Toen gaf ik het op; ik zou ze niet langer storen. Vermoedelijk zou ik de kleine bevertjes helemaal niet te zien krijgen voordat Ma Bever de kust veilig achtte.


Het was wel weer een schitterende beveravond met zonneschijn en prachtig rimpelloos water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten