zondag 22 maart 2015

Boete voor vernielen beverhabitat ingetrokken



Update naar aanleiding van blogbericht 3 februari:
 
Het is nauwelijks in het nieuws gekomen, maar wel vermeldenswaard vind ik. De staatssecretaris heeft namelijk de ton boete die was opgelegd aan Maasplassen B.V. in Roermond ingetrokken. 
Of dit nou een goed signaal is betwijfel ik, maar van een professional hoorde ik dat er waarschijnlijk op termijn toch wel een waarschuwende werking van uit gaat. 
Dat hopen we dan maar, hoewel ik het oneerlijk vind dat deze ondernemer er nu zo makkelijk mee weg komt. Hij heeft beloofd de zaak te herstellen rondom de burcht. 

Daar heeft de betreffende beverfamilie voorlopig niks aan. Die zijn gevlucht en voordat de begroeiing weer op orde is zijn we een paar jaar verder.
Lees meer in onderstaand persbericht (dat zij zelf verstuurden):





Boete RVO wordt ingetrokken
Permanente bescherming beverburcht Noordplas
Eigenaren Rob en Maurice Vrancken van Maasplassen Roermond BV in Roermond hebben aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, die bevoegd is de Flora- en Faunawet te handhaven, een voorstel gedaan om een beverburcht aan de Noordplas in het buurtschap De Weerd op lange termijn geschikt te laten voor bewoning door de bever. De eerder aan Maasplassen Roermond BV opgelegde dwangsom van € 100.000 en een mogelijke dwangsom van € 150.000 bij een toekomstige overtreding zijn met de uitvoering van dit plan definitief van de baan. De rijksdienst kan namens de Staatssecretaris instemmen met het plan.
De gebroeders Vrancken gaan het leefgebied van de bever aan de oostkant afsluiten met een raster en de ingang met een poort. Daarnaast gaan ze een bosplantsoen aanplanten om een ruststrook te creëren. Het gebied ten westen van het aangebrachte raster kan zo verruigen. Zo ontstaat een ideaal leefgebied voor de bever. Werkzaamheden om het gebied schoon te houden zijn toegestaan. 
Met de uitvoering van dit plan wordt de eerder opgelegde dwangsom en de last onder dwangsom ingetrokken. De Staatssecretaris heeft inmiddels ingestemd met het uitvoeren van het plan. Deze week hoopt Maasplassen Roermond BV te kunnen starten met de werkzaamheden. 

10 opmerkingen:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=i6SaBAVvXXg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Willy en hallo Roos,

    Ongelooflijk hoe jullie iemand beschuldigen zonder van de hoed en de rand te weten. Noch weten jullie van de historie van deze aangelegenheid. Jullie maken er in jullie hoofd een eigen verhaal van. En Willy, jij gebruikt deze publiciteit in een verkeerde context!
    De ecologen, welke wij ingehuurd hebben, vonden dit zelfst een ridicule zaak. Wij werden beschuldigd van het wegnemen van het voedsel van de bever terwijl er in een straal van 100 meter van de burcht meer dan 1000 bomen staan. Zoals jij als deskundige zeker weet gaat een bever wel meer dan 50 meter uit de waterrand om voedsel te zoeken/halen.
    En je opmerking: 'hoewel ik het oneerlijk vind dat deze ondernemer er nu zo makkelijk mee weg komt' is ook totaal onterecht.
    Wij geven recreatie terrein (2.2 hectare waarde meer dan 110.000 Euro) over aan de natuur en blijven het zelfs onderhouden. Daarnaast heeft deze aangelegenheid en valse beschuldigingen al een klein fortuin gekost.
    Citaat: 'Hij heeft beloofd de zaak te herstellen rondom de burcht' is ook incorrect weergegeven. Het citaat: 'Daar heeft de betreffende beverfamilie voorlopig niks aan. Die zijn gevlucht en voordat de begroeiing weer op orde is zijn we een paar jaar verder' is ook nonsence. Bevers hebben verschillende verblijfsmogelijkheden waar ze veel of minder gebruik van maken en overigens is er nu al weer een bever die met enthousiasme knaagt aan bomen aldaar en wellicht ook wel weer gauw gebruik maakt van de logeermogelijkheden. Daarnaast ligt er ook een vraagstuk: verbleef de bever eigenlijk in de burcht? Maar goed, ga door met je ambasadeurschap voor de bever want je doet het goed. En dit is niet spottend bedoeld.

    Ik wens jullie een prachtige dag en veel beverplezier!

    Rob Vrancken
    Maasplassen Roermond bv

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Rob Vrancken,

      Dank voor uw reactie op dit blog. Ik begrijp dat het een lastige zaak voor uw onderneming is en dat negatieve publiciteit heel vervelend (en duur) is. Ik heb echter alleen de feiten genoemd en niet zelf iets verzonnen.

      Mijn opmerking: "Ik vind dat deze ondernemer er nu makkelijk mee weg komt" is en blijft mijn mening. U mag dat vervelend vinden, maar zo zie ik dat. In Nederland is een eigen mening een goed recht. Ik ben het met u eens dat bevers en economie niet altijd samengaan en verwacht dat dat in de toekomst meer conflicten gaat veroorzaken dan nu al het geval is. Daar heeft de wet een protocol voor en daar dient men zich aan te houden, hoe lastig dat ook kan zijn.
      Als blijkt dat het protocol te streng en onwerkbaar is, dan zal het moeten worden versoepeld. Ik ben echt niet roomser dan de Paus, dit zie ik heus wel. Maar dan op democratische wijze. Wie zich daar niet aan houdt, kan worden beboet, zo simpel is het.

      In het filmpje van TV-Roermond zegt u dat u in uw bedrijfsvoering werd gehinderd omdat de bever kwam. De bever werd gehinderd (want die zat er al) toen u begon met het rigoureuze snoei- en kapwerk. Dan heb ik het niet over het Solar Dance-festival dat enige dagen per jaar overlast veroorzaakt, daar komt een bever wel overheen. Maar ik heb het over het gaandeweg verdwijnen van zijn voedsel- en schuilgelegenheid in de afgelopen jaren.

      Als u zegt dat de bever geen schade heeft geleden door uw werkzaamheden blijf ik dat betwijfelen. Maar goed, de toekomst zal het uitwijzen.
      Als er dit jaar op deze oever een beverfamilie woont en voor nageslacht zorgt, dan heeft u het gelijk helemaal aan uw kant en zal ik mijn ongelijk (daar heeft de betreffende familie voorlopig niets aan) ruiterlijk toegeven.

      Ik zal zeker doorgaan met mijn ambassadeurschap. Ik wens u succes met uw ondernemerschap. Als iedereen zich aan de spelregels houdt, moet dat goed komen.

      Met vriendelijke groet, Willy de Koning.

      Verwijderen
  3. Hallo Willy,

    De negatieve publiciteit is ook niet goed voor de beverlocatie, er zijn al vervelende bezoekers geweest die aanplant verwijderd hebben en rond de burcht bezig zijn geweest. Het is een open gebied geweest en dit werd ook verstoord door bezoekers en loslopende honden. Wij kunnen nog lang verder gaan of er wel of niet een bever zat. Dit kan ik niet bewijzen maar jij ook niet. Dit zal altijd een moment opname zijn en dat weet jij net zo goed als ik. Buiten de 100 meter cirkel mag ik snoeien en onderhoud verrichten. Ook hiervoor zijn regels opgesteld en deze heb ik niet overtreden. Sterker nog hiervoor is een melding gedaan in het kader van de Boswet. Ik weet zeker dat er n bever in het gebied zit want dit behoord namelijk tot een bever territoria maar of deze bever dit jaar ook nog voor nageslacht zorgt is twijfelachtig. Hiervoor heb je namelijk twee bevers nodig.

    Mijn punt blijft: allereerst research en vervolgens vermeldingen plaatsen en niet iets roepen zonder gedegen onderzoek.

    Nogmaals gegroet en geniet van de dag!

    Rob Vrancken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://waarneming.nl/waarneming/view/43130287

      Mijn eerste waarneming van beversporen in dit gebied dateert van 23-5-2009. Op 25-8-2009 zag ik er 4 bevers. Op 2-5-2010 lukte het me hier voor het eerst om er een te fotograferen. Gegevens staan op waarneming.nl

      Met vriendelijke groet, Willy

      Verwijderen
  4. De foto van 02-05-2010 is een foto van knaagsporen aan een boom niet van een bever.

    Groetjes, Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, deze waarneming was nog vervaagd, heb het slotje eraf gehaald. Zoals je ziet diverse sporen en 2 foto's van een zwarte bever. Bovendien: waar knaagsporen zijn, zijn doorgaans ook bevers. Toen in ieder geval een hele familie.
      Groet van Willy.

      Verwijderen
  5. Dat systeem is voor mij niet zo duidelijk en ik heb maar een foto gezien (bruine bever?) Ik dacht dat geen zwarte bevers hier zitten ??
    Vanmorgen geluk gehad, twee bevers gespot om 10 uur s'ochtens
    http://youtu.be/RaIsY3Ebl90
    Groet, Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zat daar in ieder geval 1 zwarte volwassen bever en in datzelfde jaar 1 zwarte juveniele bever. Het was een gemengde beverfamilie, bruin en zwart.
      Leuk filmpje van die staartklappende bever in de Maas.

      Verwijderen