Dit weekend ben ik naar de film De Nieuwe Wildernis geweest.
Veel over gehoord, vooral lovende recensies, maar ik heb wel wat
kritiekpuntjes. Die laat ik hieronder horen, maar voorop staat dat ik het een
schitterende film vind. Echt de moeite waard en positief dat de film zoveel mensen met de Nederlandse natuur in aanraking brengt.
Dit is een beverblog, ik val daarom maar meteen met de deur
in huis wat betreft de vier a vijf beverscenes die in de film zitten. Het
mooiste shot dat de camera van deze dieren heeft weten vast te leggen is het
beeld van een bever die met een verse bladertak naar het water loopt. Het is
voorjaar en de commentaarstem vertelt dat de bever dan de winterschade aan zijn
burcht herstelt. Dat is niet waar. De bever brengt in de herfst, voor het
invallen van de winter, zijn burcht op orde. De tak met verse blaadjes waar hij
mee naar het water loopt is bestemd om op te eten of aan zijn jongen in de burcht
te brengen. Burcht of jongen komen niet in beeld.
De film volgt vier diersoorten. Wat had ik het leuk gevonden als
een van die vier dieren de bever was geweest. Maar ik weet uit ervaring hoe
moeilijk een bever (nachtdier) te filmen is. Van de dieren die wel gevolgd
worden is de enorme kudde Konikpaarden (makkelijk te filmen) veruit het meest in beeld.
Daarnaast worden een vossenfamilie en een ijsvogelpaar gevolgd. En de vierde
soort, zijn dat nou de grauwe ganzen, de aalscholvers of de edelherten? Dat is
niet helemaal duidelijk.
Het lijkt wel één grote reclamecampagne voor de
Oostvaardersplassen. Maar goede uitleg over het ontstaan van het gebied, de situering, de grootte,
de biodiversiteit ontbreken. De dieren zijn prachtig, maar het
viel me op dat er in het decor erg weinig groen te zien is. Veel dorre vlakten, kaalgevreten
bomen, losse takken, kort gras. De vacht van de paarden ziet er niet altijd
gezond uit. Over de bestaande kritiek op het beheersbeleid in de
Oostvaardersplassen wordt uiteraard helemaal gezwegen.
Aan de keus voor de stem van Harry Piekema (AH) om het
commentaar in te spreken zal wel een commercieel motief ten grondslag hebben
gelegen. Niet onaardig, maar de stem van mijn man (journalist/presentator regionale omroep) is mooier en beter. Ik
bedoel, wat voegt het toe om een bekende stem te nemen? Het is een PR-stuntje
om publiek te trekken, maar het maakt de film niet beter. Eerder leidt het af.
Er worden vergelijkingen getrokken met de schitterende
BBC-natuurdocumentaires, maar die gaan wat beeldscherpte betreft niet op, vind
ik. Wel is het zo dat je de Nederlandse natuur net zo schitterend in beeld kunt
brengen als de Afrikaanse savannes. De jacht van een vos op de ganzen is net zo
spectaculair als die van een jachtluipaard op een gazelle. Bloedstollend knap
vastgelegd. De prachtige muziek geeft een enorme impuls aan de beleving en
speelt ongemerkt een zeer belangrijke rol.
Ringslang, gele kwikstaart, dodaars, karpers, raven, van
alles komt voorbij. Heel bijzonder om de waterral en de roerdomp zo voor de
lens te krijgen. Maar de koekoek die veelvuldig te horen is, die kregen we niet te
zien.
De film kent prachtige shots, echt genieten. Vooral de
timelapse-beelden en de drone-opnamen geven de film iets extra’s. Het onweer, zo mooi gefilmd, de striemende regen, je voelt het gewoon. Er is bij de
montage heel goed werk gedaan. Dit is het tegenovergestelde van een gewone
speelfilm, waar met een script wordt gewerkt. Bij De Nieuwe Wildernis werden
eerst de beelden gemaakt, daarna werden de verhaallijnen er bij geschreven. Tenminste dat denk ik, zo zou ik het doen. Een
wild dier laat zich immers niet regisseren. Belangrijkste verhaallijn is het
leven van een zwart veulen. Je voelt het de hele tijd al aankomen, die gaat het
niet halen. En ja hoor, aan het eind van de film sterft het dier. Hij heeft
niet genoeg gegeten en overleeft de winter niet. Maar waarom hij niet genoeg
heeft gegeten, wordt niet duidelijk.
De film volgt de natuur gedurende de seizoenen, van voorjaar
tot voorjaar. De chronologie is daarbij soms even uit het oog verloren. Ineens
zijn de jonge vosjes weer kleiner dan daarvoor en terwijl de hertenbronst al
achter de rug is loopt er plotseling een jonge kluut door het beeld.
De Nieuwe Wildernis is duidelijk een familiefilm, bestemd
voor het grote publiek. De commentaren zijn vaak meer aangrijpend of hilarisch
bedoeld, dan dat ze echt educatief zijn. Wat bijvoorbeeld te denken van de
eindshots? Het zwarte veulen is gestorven, een roodborst komt op het kadaver
naar voedsel zoeken. Maar de commentaarstem legt het uit als ‘een laatste
groet’.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6 november
Via Twitter kwam ik in contact met Sjoerd Schaper. Op YouTube staat zijn kritische film De Nieuwe Wildernix. (zie Trouw: zaterdag 26 oktober, Brief van de hoofdredactie)
Willy de Koning
@WillyDeKoning
Naar #nieuwewildernis geweest. Indrukwekkende beelden, maar ook kritiekpuntjes. - 1 nov.
Sjoerd Schaper @sjoerd_s
@WillyDeKoning welke kritiekpuntjes?
Willy de Koning
@WillyDeKoning
@sjoerd_s Kritiekpuntjes staan inmiddels op mijn blog. - 3 nov.
Sjoerd Schaper
@sjoerd_s
@WillyDeKoning Ik heb ze gezien. Ben het op alle punten met je eens.
3 nov. 2013 20:39
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6 november
Via Twitter kwam ik in contact met Sjoerd Schaper. Op YouTube staat zijn kritische film De Nieuwe Wildernix. (zie Trouw: zaterdag 26 oktober, Brief van de hoofdredactie)
Willy de Koning
@WillyDeKoning
Naar #nieuwewildernis geweest. Indrukwekkende beelden, maar ook kritiekpuntjes. - 1 nov.
Sjoerd Schaper
Willy de Koning
@WillyDeKoning
@sjoerd_s Kritiekpuntjes staan inmiddels op mijn blog. - 3 nov.
Sjoerd Schaper
@sjoerd_s
@WillyDeKoning Ik heb ze gezien. Ben het op alle punten met je eens.
3 nov. 2013 20:39
Geen opmerkingen:
Een reactie posten