dinsdag 25 september 2012

Bevers in 'prefab-burcht'



Met hulp van andere beverliefhebbers of via waarneming.nl heb ik al heel wat beverlocaties aan mijn lijstje kunnen toevoegen. Vraat- en graafsporen, knaagwerk, burchten en holen. 

Gisteren werd ik gewezen op iets nieuws, een beverfamilie die zich in een oude rioolbuis heeft gevestigd. Een prefab-huis! Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? Bovendien kan het tegen een stootje. 

Ik ga in verband met de nodige rust voor de bevers de exacte locatie niet verklappen, maar het is ergens langs de Grensmaas. Daar kan het waterpeil enorm variĆ«ren. 

Momenteel is de Maas bijzonder laag, je kunt er doorheen waden en naar de overkant, naar Belgiƫ, lopen. Als het flink gaat regenen kan dat kan binnen een paar weken zomaar veranderen. Dan komt er een enorme watermassa vanuit de Ardennen deze kant op en stijgt het waterpeil in no time


Bij hoge waterstanden zullen deze bevers hun onderkomen moeten verlaten om het hogerop te zoeken. Ook daar is plek genoeg voor; de oevers zijn er hoog en er kan zo een alternatieve huisvesting worden gerealiseerd in de vorm van een versgegraven hol. 

Ik zag er ook al iets dergelijks. Een inhammetje onder een overhangende graspol waar kennelijk ook wel eens een bever ligt te slapen of te rusten. 

Beneden op het grind waren enkele eetplekken waar veel afgekloven takjes lagen. Enkele van de takjes nam ik mee om ze van dichtbij te fotograferen. De tandafdrukken van de bevers vertellen namelijk een verhaal. Hier wonen niet alleen volwassen bevers, maar ook jongen. 

Op de foto is te zien dat de bovenste tak minimale tandafdrukjes heeft. In de onderste tak zijn de sporen veel breder, die zijn duidelijk van een volwassen bever. Op de bovenste tak zijn ze smal, van een bevertje dat dit jaar werd geboren.  
 
Meer weten over bevertanden? Lees dan in mijn boek 'Avonden aan de Waterkant' op pagina 101. 

Hoger op de oevers op deze locatie langs de Grensmaas waren de sporen wat forser. Flinke knaagsporen aan bomen, oud en vers, afgekloven takken en wissels. 

Bevers spotten zal in deze tijd van het jaar niet meevallen, maar in het voorjaar kom ik hier vast weer eens kijken. Het is een mooie plek om bevers te filmen en beelden van bevers op het grind in een snelstromende rivier heb ik nog niet.   

1 opmerking:

  1. Hoi Willy,

    Je liet er geen gras over groeien.
    Leuk om te lezen en te leren.

    Groet,
    Jan J.

    BeantwoordenVerwijderen