dinsdag 16 maart 2021

Verdwaalde bever naar de Maas gebracht


De verdwaalde bever die in Treebeek bij Brunssum in een slootje zat, is gisteravond gevangen en naar de Maas gebracht.

Gisteren belde de lokale omroep ZO-NWS me over deze bever. Ik besloot er ook zelf een kijkje te nemen en wat ik er aantrof was niet mooi. Al vanaf zonsopkomst zat de bever daar in een ondiep slootje en kon geen kant uit. Gestrest door wandelaars en door hun honden. Gelukkig zag ik alleen maar aangelijnde honden. 



Het was niet alleen zielig voor de bever, maar ook gevaarlijk. Als iemand te dichtbij zou komen kon de bever uit verdediging gaan bijten. Dierenambulance en gemeente waren al wezen kijken, maar hadden besloten niets te doen. Ik belde opnieuw met de gemeente, om mijn visie te geven.

Later op de avond belde het waterschap me; ze gingen de bever vangen en verplaatsen. Ik heb op verzoek van het waterschap meegedacht over een alternatieve locatie en een andere plek geopperd, één waarvan ik weet dat er zich nog geen bever heeft gevestigd. Een klein moerasgebiedje in de buurt van Schinveld. Maar de provincie, die ontheffing moest verlenen, heeft besloten dat het dier naar de Maas moest.

In het voorjaar verlaten 2-jarige bevers hun ouders, op zoek naar een eigen territorium om zich te vestigen. Dít was zo'n jongvolwassen dier.

De Maas zit volgens mij vol, geen bever die er nog een nieuw territorium vindt. We zullen nooit weten of dit een goede beslissing was. In ieder geval ben ik blij dat het dier door het waterschap op deskundige manier is gevangen en vervoerd.


Kijk ook op: deze link



1 opmerking: