vrijdag 24 juni 2016

Hoogwater en leren van elkaar


 
Zoveel hoog water in het voorjaar, overstromende rivieren en beken, waterstromen die van alles met zich meesleuren. Wat gebeurt er eigenlijk met de jonge bevers die langs de beken wonen? Die vraag kreeg ik van Phlip Bossenbroek, gepensioneerd ecoloog van Staatsbosbeheer. Aanleiding voor die vraag was het aantreffen van platgelegen stukken hoog gras met paadjes ertussen. Zijn vraag luidde:
 

 






"Ik kom net terug van enkele uurtjes in het veld, Zelsterbeekdal bij Mussenhoek. Wilde daar de beide graslanden onderzoeken op aanwezigheid van orchideeën. Ze zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat er wel eens een exemplaar zou kunnen verschijnen. Helaas geen orchideeën gevonden, maar wel andere leuke soorten. Wat me opviel, was een flink aantal plat gelegen plekken in het hooiland, allemaal aan de kant van de beek en met onderlinge looppaadjes en wissels naar de beek toe. Ik vermoed dat dit van bevers zal zijn. Door de zeer hoge waterstanden die nu al meerdere dagen/weken aanhouden zijn de burchten, oeverholen e.d. Volstrekt onbruikbaar geworden. Ook het winterbed staat op veel plaatsen onder water. Het lijkt me logisch dat de dieren zo dicht mogelijk bij de beek schuilplaatsen zoeken. Wat dit voor de dit jaar geboren jongen zal betekenen, kan ik slechts gissen. Heb jij daar wellicht ook iets over gehoord of waargenomen?"

 
Daar werd ik erg nieuwsgierig van en daarom maken we een afspraak om ter plekke te gaan kijken. Ook fotograaf Hans Smulders gaat mee het Leudal in. 
Op de betreffende plek krijg ik meteen twijfels of dit sporen zijn van bevers. Inderdaad, het gras ligt plat met paadjes ertussen. Maar dat kunnen ook mensen hebben gedaan of andere dieren. 
Als bevers een hoogwaterschuilplaats zoeken doen ze dat liefst zo dicht mogelijk bij het water en dit ligt er een behoorlijk eind vanaf. Bovendien zijn in de directe nabijheid varens die volgens mij de voorkeur zouden hebben gekregen boven het grasland. Daaronder zouden ze zich kunnen verschuilen en vast niet met hun jongen in het open veld gaan liggen. Maar ook een schuilplaats onder de varens is niet nodig, want dichter bij het water zijn toch nog voldoende hoge oevers om holen te graven, ook als het water nog hoger staat.  

We bezoeken nog veel meer beverlocaties langs de beken in het Leudal. Ik raak mijn oriëntatie kwijt, want het gebied is onbekend voor mij. Beverburchten zijn hier nauwelijks, want een hol volstaat hier ook. 

We vinden in het dichte struikgewas enkele kleine burchten, maar die lijken niet meer in gebruik. 
Wel zijn er grote hoeveelheden lege schelpjes te zien. Phlip leert me dat het Aziatische korfmossels zijn die hier door bruine ratten naar toe worden genomen om te worden leeggegeten. 

Ook ziet hij tot zijn vreugde weer een nieuwe plek waar wilde orchideeën bloeien, hij wijst me andere planten, we horen veel vogels, zien vlinders, enzovoort. Het bevergeil geurt rijkelijk en dus vinden we verse geurmerken van de bevers, wissels, oude en verse knaagsporen. Tussen de planten en struiken zie ik de ingang van wat een hoogwaterhol zou kunnen zijn; ik kan er alleen niet dichtbij komen.

 

Het zal niet makkelijk zijn om hier de bevers zelf waar te nemen, want alles kronkelt en de begroeiing tiert welig. De bevers kunnen hier naar hartelust hun gang gaan en als het donker is wagen ze zich ook wel op de wat minder begroeide stukken. Bij een hoge, kale zandoever ligt een verse tak. 





 




De natuur is hier prachtig en het is een leerzame dag. Zo leer ik ook nog eens iets anders, want mijn natuurblik heeft zich wel erg verengd door altijd naar bevers te zoeken. 




Dat blijkt wederzijds, want Phlip mailt: "Je hebt mijn manier van kijken en zoeken beslist verder aangescherpt, en daar heb ik alleen maar voordeel van."


Een paar dagen later komt er een prachtige foto binnen van Hans Smulders met vossen op de plek van de platgelegen plekken in het hooiland. 
Zouden dat de zoogdieren zijn die deze sporen maakten? 
Of toch mensen? Op sommige vragen krijg je geen antwoord. 


En tenslotte, terugkomend op de vraag van Phlip: "Wat gebeurt er met de jonge bevers tijdens deze hoogwaterperiodes?" 
Hier en daar zal wel een slachtoffer vallen, denk ik. Niet overal zullen ze tijdig op een droge plek kunnen worden gebracht door de moeder en meegesleurd worden door het kolkende water. Dat is triest voor het desbetreffende beverjong, maar voor de beverstand (zeker in Limburg) is het misschien goed dat zo een natuurlijke regulatie plaatsvindt.  
Erg groot zal het aantal slachtoffers niet zijn denk ik, maar als de huidige regenval met deze enorme hoosbuien een voorbode zijn van een klimaattrend, dan wordt het op termijn een ander verhaal.




donderdag 16 juni 2016

Groei beverpopulatie in Noord Nederland

Het aantal bevers in Noord Nederland breidt zich snel uit. Tenminste, dat is mijn vermoeden op grond van meldingen die ik kreeg. Naast dit blog beheer ik ook een Facebookpagina over bevers. (Bevers in Nederland) Daar kreeg ik in 2 dagen tijd meldingen van drie nieuwe beverlocaties.

Dat de bevers zich ophouden in het Hunzegebied en ten zuiden en zuidwesten van Groningen is allang bekend. Bekend is ook dat daar voortplanting plaatsvindt. De jongen die 2 a 3 jaar oud zijn hebben hun eigen plekken gezocht en zijn verder weggetrokken. Daarnaast is volgens mij ook vanuit Duitsland een nieuwe Nederlandse vestiging ontstaan. Dat zou mooi zijn, want dat is goed voor de genetische variatie.

Over deze locaties doe ik nog even geen mededelingen zolang niet met zekerheid vaststaat dat zich hier bevers hebben gevestigd, maar alles lijkt erop dat de groei er behoorlijk inzit in de Noordelijke provincies. 

Binnenkort ga ik zelf die kant op en hopelijk heb ik tijd voor een onderzoekje.

Bijgaande foto mag ik gebruiken van één van deze melders. Hier zitten de bevers middenin een landbouwgebied en ze doen zich tegoed aan de bieten.

maandag 13 juni 2016

Ook nu: Modder op de burcht!


Een bever brengt in de herfst zijn burcht op orde met takken en modder, maar ook nu - als er jongen zijn - gebeurt dat soms. Gisteravond zag ik dat. 

Een adulte bever kwam een paar keer met een tak aangezwommen en bracht die op de burcht, waarna hij (maar ik denk: ZIJ) er modder op aanbracht. 

Dat gebeurde achter het struikgewas en het was er erg donker. Toch nog een redelijke foto kunnen maken tussen de buien door. 
 

De jongen die dit jaar zijn geboren zitten nog binnen. Ze komen meestal in mei ter wereld en blijven zes weken in de burcht. 

Daar krijgen ze moedermelk en blaadjes. 
Vanaf half juni, begin juli komen ze buiten op de meeste plekken en blijven dan eerst dicht bij de burcht, onder de begroeiing.

vrijdag 10 juni 2016

Natuurlijke vijand van de bever meldt zich

https://twitter.com/spitzenh/status/741190605976535041

Een prachtige tweet (link hierboven) van boswachter Spitzen van het Utrechts Landschap zag ik vanmorgen. Een vos heeft een jonge bever gevangen. Dat deel ik graag met jullie:  

De schitterende foto plaats ik hierbij. Bron: boswachter Spitzen

Ik vind het een bijzondere ontwikkeling. Jammer, voor dit bevertje, maar goed dat een natuurlijke vijand zich meldt. Met zoveel jonge bevertjes wordt het makkelijker voor een vos om er eens één te pakken te krijgen.
Ook de huidige hoge waterstanden in het voorjaar reduceren het aantal jonge bevers. Dat is triest voor de betrokken beverfamilies, maar het is voor de beheersbaarheid van de soort niet verkeerd.
Dit is een natuurlijke gang van zaken waar we als mens vermoedelijk anders tegenaan kijken dan dieren. We weten überhaupt niet hoe wilde dieren dit ervaren.
Overigens lijkt het me (voor zover ik de grootte vanaf een foto kan beoordelen) geen jonge bever van dit jaar, maar een jong van vorig jaar.



dinsdag 7 juni 2016

Bevers bij Elsloo en Stein




Goed verhaal van Jan Janssen bij de lokale omroep van Stein over de bevers in Stein en Elsloo. 

De bevers in Elsloo hebben een flinke dam gebouwd, waar sommige mensen zich al jaren aan storen. 

Hun wandelrondje is namelijk onderbroken door een waterplas. 

Er wordt ook al heel lang over een oplossing (verhoogde brug) gepraat, maar er is nog niets gebeurd. 

Op de foto met de kale bomen is de dam te zien in het voorjaar; op de andere foto (genomen vanaf de brug) is de dam helemaal begroeid. In het meer dat ervoor is ontstaan paaien de vissen. 

Het interview is in het Limburgs, maar prima te volgen voor wie het zelf niet spreekt (zoals ik). Jan Janssen is actief in een beverwerkgroepje.


Zie link hieronder voor het interview: 

 https://www.youtube.com/watch?v=chFIP7PuOxU

zaterdag 4 juni 2016

Overijssel wil geen Limburgse bevers

"NEE, DANK U. WIJ HEBBEN AL."
Overijssel wil geen Limburgse bevers. Ze waren in de aanbieding, maar het aanbod is afgeslagen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Voor je het weet zitten ze op plekken waar ze de gemeenschap op kosten jagen. Daarvan zijn voorbeelden genoeg te noemen, zoals natschade door dammenbouw, waardoor de waterstanden te hoog worden. Te laag kan ook, zoals onlangs nog bij een kasteel in Beesel. Daar liep het water uit de kasteelgracht weg ten gevolge van graverij door bevers. Graafschade veroorzaakt soms ook inzakkende taluds van beken en waterlopen. In het Brabantse Waalwijk veroorzaakten bevers gevaarlijke schade aan dijken. (Zie bericht van 1 juni 2016)
Natuurlijk is de bever nog steeds mijn favoriete dier, maar ik zie ook de keerzijde wel. Reguleren zal noodzaak worden. Dat moet volgens de wet, het zogenaamde 'Beverprotocol'.  Het is ook volgens dat protocol dat Limburg de overtollige bevers nu aanbiedt aan Overijssel. Die willen ze niet, dus moet men op zoek naar een andere provincie die wel interesse heeft. Zeeland misschien? Of Noord-Holland? En wat als ze allemaal "nee" zeggen? Dan gaat het straks echt over reguleren, doden dus?


Limburgse bevers niet naar Overijssel

De bevers die de afgelopen tijd in Limburg gevangen zijn komen niet naar Overijssel. Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben een verzoek daarvoor afgewezen omdat dat het risico op schade in de provincie zou verhogen.

Afgelopen tijd heeft de provincie Limburg bevers gevangen omdat zij schade veroorzaken aan waterkeringen en dijken. De provincie Limburg zet in op het vangen en verplaatsen van bevers. In Limburg is echter al het geschikte leefgebied voor de bever bezet. Daarom heeft de provincie Limburg aan Gedeputeerde Staten gevraagd of zij bereid zijn bevers uit Limburg in Overijssel uit te laten zetten.

Gedeputeerde Staten hebben dit verzoek afgewezen. De verspreiding en het aantal bevers neemt zowel landelijk als in Overijssel toe. Gezien de ontwikkelingen in andere provincies is het niet ondenkbaar dat er ook in Overijssel op termijn schade door bevers op zal treden. Door bevers in Overijssel uit te zetten neemt het risico op schade toe.

bron: Provincie Overijssel, 31/05/16

Wil je meer weten over bevers? Bestel dan mijn dvd voor 10 euro. Stuur een mail naar willydekoning@home.nl en ik stuur je alle informatie over de dvd.