donderdag 18 juli 2013

Bevers dichtbij


Drie bevers, vlak voor m'n neus. Om kwart voor negen ben ik bij de Teggerse Plas bij Ohé en Laak, op terugreis vanuit het noorden. Ik heb alleen de fotocamera bij me. Geen grote filmcamera, dus ik verplaats me iets gemakkelijker. 





Als ik naar de plek loop waar ik me wil opstellen zit daar al een bever. Hij of zij ziet mij niet en reageert niet op mijn aanwezigheid. Ik kan het geknabbel heel goed observeren. 



 


De wind staat gunstig, de bever ruikt me niet. Heel zachtjes sluip ik dichterbij, tot op een meter of vijf, zes. De bever merkt niets, fantastisch! Prachtig om ze zo dichtbij te zien! 



Ik zie er deze avond drie, een volwassen exemplaar (het vrouwtje, want ik zie tepels), een subadult en een jong van dit jaar. 





http://www.youtube.com/watch?v=3HuFBb0RQXw&feature=youtu.be




Met de fotocamera maak ik bijgaand filmpje, zie link hierboven.









zondag 14 juli 2013

Bever de boom in



Vorige week bij de Teggerse Plas was er weer een bever die de boom in klom. 
Een jonge bever dit keer. Die is nog wat soepeler en behendiger dan de volwassen exemplaren. Hij klom behoorlijk hoog.


donderdag 11 juli 2013

Vier jonge bevers op een foto


Sinds de bevers eind 2009 de Geul (Limburg) bereikten gaat het er erg goed met ze. Al op zeker vier locaties vestigden ze zich. In de buurt van Etenaken/Stokhem woont een beverfamilie vlak bij een camping. 


Daar werden dit jaar maar liefst vier jongen geboren. Bijgaande foto is gemaakt door campinggast H. Kengen en ik kreeg toestemming om deze op mijn blog te plaatsen. Bij deze en met dank daarvoor. Geniet ervan, want het is een kostelijke en unieke foto.



Gisteravond stond ik aan de overkant op de oever in de hoop ook vier bevers tegelijk te zien, maar helaas. De bevers gedroegen zich nogal schuw tegenover mij en waren duidelijk niet gewend om op de oostoever een mens te zien. Aan de westkant worden ze avond aan avond bewonderd door de campinggasten en daar trekken ze zich weinig van aan.

Ondertussen moest ik oppassen dat ik geen schok kreeg van het schrikdraad en voor de stier die in mijn rug stond te snuiven.

woensdag 10 juli 2013

Wolf eet bever

(Foto: Leo Linnartz)
 
Er is een wolf in Nederland (Luttelgeest N.O.P.) gevonden. Dood weliswaar, maar het is goed nieuws. 
Het betrof een eenjarig wijfje (subadult). In haar maag hebben onderzoekers resten van een bever gevonden, ook goed nieuws. 

Ook goed nieuws? Ik ben toch zo'n beverliefhebber? Dat ben ik zeker, maar ik hou ook van robuuste, 'natuurlijke' natuur. Daar hoort dit bij. Wolven voeden zich met reeën, wilde zwijnen, edelherten en andere grote prooidieren. Dus ook met bevers. 

Het is helemaal niet erg dat de bever in Nederland een natuurlijke vijand heeft, er zijn al heel wat bevers en als we niet oppassen is de beverpopulatie binnen tien jaar uitgegroeid tot een beverprobleem. 

De wolf is meer dan welkom. Ik denk dat er al meer wolven zijn dan we vermoeden. Angst is niet nodig, kijk naar bijgaand commentaar van Twan Teunissen.



 https://www.youtube.com/watch?v=EqBn0rEUAqQ


http://waarneming.nl/waarneming/view/77334907

zaterdag 6 juli 2013

Bevers in snelstromend water


Eind 2009 werd voor het eerst melding gemaakt van bevers in de Geul. Dat moest ik natuurlijk zien en ik ging op zoek naar sporen. Die vond ik in de buurt van Meerssen en ook een klein burchtje. Die burcht is inmiddels verplaatst naar de andere oever en heel groot geworden. Destijds was het waarschijnlijk een nog alleenstaande bever; nu een hele familie. Ook verder stroomopwaarts zitten bevers in de Geul. Bij St. Gerlach, bij Oud Valkenburg en bij Stokhem. In de loop van de jaren zag ik overal sporen, maar de bevers lieten zich niet zien. Door al die meanders en overdadige plantengroei zijn ze niet makkelijk te spotten. Kwestie van geluk.

Totdat ik onlangs een tip kreeg van een vakantiegast van De Gronselenput bij Stokhem. De vriendelijke campingbeheerder heette me gisteravond van harte welkom. Een mooie camping die bijna helemaal omsloten wordt door een Geulmeander. Ergens in de buurt hebben de bevers een oeverhol en elke avond staan de campinggasten op hun post, want tussen 20.00 en 20.30 uur zwemmen er bevers langs. Ook gisteravond. Eerst kwam er een jong van dit jaar voorbij, zwoegend aan de overkant in het snelstromende water.  
 
Later kwam hij terug, of het was een ander jong (graag rugnummers de volgende keer), en ging hij wier eten. Telkens zwom hij naar het midden, beet stukjes wier af die hij op de oever, bijna uit het zicht, opat. Ook een volwassen bever kwam wier eten, maar die had genoeg gewicht om in het midden te blijven zitten zonder te worden meegesleurd door de sterke stroming. 


 


Iemand vertelde me dat er vier jonge bevers zijn. Dat kon ik niet geloven. Meestal krijgt een beverpaar twee of drie jongen. Ik dacht: daar zullen wel jongen van vorig jaar tussen zitten. Je ziet het grootteverschil het makkelijkst als ze bij elkaar zitten. Maar iemand haalde zijn laptop met een prachtige foto erop van vier juveniele bevers, echt allemaal jongen van dit jaar. Zittend op een grindbank. Nu ik die foto heb gezien geloof ik het; vier beverjongen bij deze familie. Heel bijzonder!

 
Er zijn binnen een paar jaar dus minimaal vier bevervestigingen in de Geul. Als ze allemaal zoveel jongen krijgen als dit beverpaar, is het gebied snel bevolkt.

Hieronder een link voor een filmpje van deze Geulbevers. 


http://www.youtube.com/watch?v=R3-ujsH85EY


woensdag 3 juli 2013

Jonge bevers steeds zelfstandiger


De jonge bevers worden steeds zelfstandiger. Met z'n tweeën zijn ze zich aan het poetsen en krabben. Een zwarte en een heel donkerbruine. 
Ze komen nu buiten de burcht zonder dat hun ouders of broers/zussen in de buurt zijn. Ze zwemmen steeds verder weg van de burcht en steken zelfs de inham waarin ze wonen over. 
En nieuwsgierig zijn ze ook. Als ik aan de waterkant sta op een windstille avond ruiken ze me en een van de twee (de zwarte) komt dichterbij om me te bekijken, het gevaar in te schatten. Hun neus is kennelijk al net zo goed als die van hun ouders. Dichtbij lijkt de kop van dit bevertje al best groot. (Bij nader inzien klopt dat. Als ik thuis de filmbeelden bekijk, blijkt het de zwarte subadult te zijn).

  Als je ze naast hun ouders ziet, is het grootteverschil goed zichtbaar. Aan hun manier van bewegen, veel soepeler en sneller, is duidelijk te zien dat het om jongen van dit jaar gaat.
 Aan het begin van dit bericht kun je een link aanklikken voor een korte film van deze bevertjes.

Beversporen in binnenstad Gouda

Het is niet mijn eigen ontdekking maar wel een bevestiging van wat iemand anders ooit eens op Waarneming.nl zette. 

kijk ook op mijn blog van 28-11-2014
Afgelopen weekend was ik in Gouda en omdat ik wist dat daar ooit beversporen zijn aangetroffen ben ik ze gaan zoeken. 

Mijn verrekijker was ik vergeten, dom, dom! Maar gelukkig, dichtbij vanaf een fietsbrug ten zuiden van het station en ook verderop richting binnenstad vond ik ze. 
Nog redelijk verse sporen en ik denk dat de bever daar nog wel verblijft. Helaas was ik niet in de gelegenheid om er 's avonds de bever te spotten.

Op waarneming.nl is de exacte locatie te zien.